Volgens het Ministerie van Openbare Veiligheid (MPS) heeft China de afgelopen vijf jaar een neerwaartse trend gezien wat betreft ernstige verkeersongevallen ook al is het aantal voertuigen op de wegen gestegen.
Op een persconferentie onthulde het MPS ( Gong’an=politie) dat het land in 2023 436 verkeersongevallen had geregistreerd die elk drie of meer doden tot gevolg hadden. Dit is een daling van 12 % in vergelijking met het aantal dergelijke ongevallen dat in 2019 werd geregistreerd.
In vergelijking met 2019 was het Chinese wagenpark in 2023 met 116 miljoen eenheden toegenomen tot 440 miljoen, een stijging met 36 %. Tezelfdertijd was het totale aantal bestuurders met 112 miljoen of 27 % gegroeid tot 530 miljoen, aldus de MPS-gegevens. Het wegennet werd ook uitgebreider om de stijgende verkeersvolumes aan te kunnen. Eind 2023, bedroeg de totale van 5,44 miljoen km inclusief 184.000 kilometer snelwegen.
‘Met de snelle ontwikkeling van de Chinese economie en maatschappij is het aantal motorvoertuigen en bestuurders, evenals het aantal kilometers op de weg, allemaal in een stroomversnelling terechtgekomen,’” zei MPS-woordvoerder Li Guozhong.
Sinds 2019 heeft de MPS overigens meer dan 70 maatregelen voor de hervorming van het verkeersbeheer ingevoerd om de dienstverlening te verbeteren en het gemak voor het publiek te vergroten. Daarvan hebben meer dan 800 miljoen mensen geprofiteerd en werden meer dan 70 miljard yuan aan kosten bespaard. Een van deze maatregelen was de lancering van een mobiele applicatie die meer dan 540 miljoen gebruikers 35 verkeersdiensten biedt terwijl een op video gebaseerd systeem voor de snelle verwerking van kleine verkeersongevallen in 250 Chinese steden is getest.
Daarnaast werden er volgens de MPS drie maatregelen geïntroduceerd om de diensten voor rijbewijzen voor Chinese burgers in het buitenland te vergemakkelijken. Dit zijn waarschijnlijk de politieposten in het buitenland waarover de westerse pers veel misbaar maakte. Volgens Follow the Money en RTL Nieuws dinsdag zouden deze bureaus in Amsterdam en Rotterdam illegaal zijn en ‘ zeer waarschijnlijk Chinezen die in Nederland verblijven, onder druk zetten’. BuZa woordvoerder Zhao ontkende dat dit politiestations zijn maar ze hebben wel als taak lokale Chinese burgers te helpen die online hun verlopen rijbewijs willen verlengen.
Bron Peoples Daily, Reuters