Praktische Belt & Road-samenwerking in Afrika

Tijdens het FOCAC ondertekende men verschillende toekomstige BRI-projecten. Hoewel het veelal gaat om ‘kleine maar fijne’ projecten, bereikten Tanzaniaanse en Zambiaanse leiders overeenstemming over een plan om de Tazara-spoorlijn te herstellen. De Rwandese president Kagame is ook tevreden over de BRI-samenwerking in het verleden en heeft ideeën voor de toekomst. Groene ontwikkeling en digitalisering zijn hierbij belangrijk.

Op FOCAC afgesloten akkoorden met landen Foto: SCMP/Xinhua Disclaimer

Tijdens de FOCAC-bijeenkomst hield men een vergadering over een hoogwaardige Belt & Road (BRI)-samenwerking. Ze werd voorgezeten door de Chinese vicepremier Ding Xuexiang en de Keniaanse president William Ruto. Ding zei dat de hoogwaardige Belt & Road-samenwerking tussen China en Afrika duidelijke complementaire voordelen en brede samenwerkingsvooruitzichten heeft laten zien. Hij merkte nog op dat China bereid is om met Afrika samen te werken om een referentie voor hoogwaardige Belt & Road-coöperatie te bereiken met meer tastbare voordelen voor beide. China en Afrika moeten samenwerken om een multidimensionaal connectiviteitsnetwerk op te bouwen, de afstemming en wederzijdse erkenning van regels en normen te bevorderen en de samenwerking tot wederzijds voordeel in de hele keten te versterken, inclusief de aanleg van infrastructuur, exploitatie en diensten, betoogde Ding nog.

Praktisch

Praktisch gesproken heeft Kenia 2 miljard yuan verkregen voor de financiering van de aanleg van plattelandswegen die 70 % van de bevolking bedienen, om zich te richten op ‘kleine maar fijne’ BRI-projecten. Het land heeft ook de besprekingen hervat over de uitbreiding van de standaardspoorweg van Kenia naar Oeganda, Rwanda, de Democratische Republiek Congo (DRC) en Congo-Brazzaville,

TAZARA-trein Foto railjournal Wikipedia Disclaimer

Ondertussen bereikten Tanzaniaanse en Zambiaanse leiders overeenstemming over een plan om de Tazara-spoorlijn te herstellen, die de kopergordelregio van Zambia verbindt met de Tanzaniaanse havenstad Dar es Salaam. Het 1 miljard $ kostende plan om de spoorweg op te knappen, komt op een moment dat de Verenigde Staten hebben toegezegd om de Lobito Atlantic Railway te renoveren, die 1.300 km door Zambia en de DRC zal lopen om een logistieke corridor naar de haven van Lobito in Angola te scheppen. Zambia en de DRC zijn rijk aan strategische metalen zoals koper en kobalt dat gebruikt wordt in elektrische batterijen.

In een ontmoeting met de Nigeriaanse president Bola Tinubu zei Xi dat China de ontwikkeling van infrastructuur, energie en delfstoffenindustrieën zou blijven stimuleren en samenwerking zou aanmoedigen op gebieden zoals de digitale economie en nieuwe energie. De twee leiders kwamen ook overeen om de export van meer ‘hoogwaardige’ Nigeriaanse producten naar China aan te moedigen. Nigeria exporteert voornamelijk aardolieproducten, looderts, zinkerts en andere mineralen naar China, maar de West-Afrikaanse natie hoopt ook landbouwproducten naar China uit te voeren.

Situering Marka-Banula spoorlijn Grafiek ResearchNet Disclaimer

In Malawi zal China Railway 20th Bureau Group Corp (CR20G) het herstel van de Marka-Bangula spoorweg tegen eind 2025 voltooien. De Marka-Bangula -spoorweg werd in 1997 grotendeels beschadigd door overstromingen, waardoor deze buiten gebruik raakte. In januari 2023 begon CR20G met het herstel van de 72 kilometer lange spoorweg van Marka, het station aan de zuidgrens met Mozambique, naar Bangula in het district Nsanje. De beoogde voltooiingsdatum is oktober 2025. Het project omvat de bouw van 20 nieuwe bruggen en 121 nieuwe duikers, evenals de bouw van vier stations langs de hele lijn.

China heeft er ook mee ingestemd om industriële upgrades in Zimbabwe te helpen ondersteunen en zijn grondstoffen verwerkende capaciteiten te ontwikkelen, gezien het land een belangrijke producent van lithium is. In een gezamenlijke verklaring van beide leiders staat dat Beijing Chinese bedrijven heeft aangemoedigd om in Zimbabwe te investeren en ondernemingen op te starten om het te helpen de industrie en het nationale spoorwegsysteem te verbeteren en de digitale omvorming te ondersteunen. Zimbabwe heeft ook een overeenkomst gesloten om avocado’s naar China uit te voeren. Het sluit zich daarmee aan bij drie andere Afrikaanse landen – Kenia, Tanzania en Zuid-Afrika – met soortgelijke overeenkomsten.

De voordelen van de samenwerking met Kongo zijn vooral duidelijk op het gebied van infrastructuur, industrie, handel, economie en sociaal welzijn. Tot de grote projecten die vorig jaar zijn voltooid, behoren het onderstation Kinsuka, de waterkrachtcentrale Busanga, de keramiekfabriek Saphir in Maluku en de droge haven Sakania, die de industriële ontwikkeling van de DRC een impuls hebben gegeven. Eerder dit jaar is de snelweg van Kinshasa naar Lualaba via Greater Kasai van start gegaan. De handel tussen beide partijen is ook gegroeid, zoals blijkt uit het handelsvolume van $ 12,34 miljard in de eerste zes maanden van het jaar, terwijl DR Congo een van de belangrijkste bestemmingen voor Chinese investeringen in Afrika is geworden

Rwanda

President Paul Kagame Foto Peoples Daily Disclaimer

De Rwandese president Paul Kagame verklaarde dat China bewezen heeft een betrouwbare vriend en partner te zijn, die de ontwikkeling van Afrika steunt zonder zijn wil op te leggen. ‘De samenwerking tussen China en Rwanda heeft tot tastbare resultaten geleid, vooral op het gebied van armoedebestrijding en ontwikkeling van infrastructuur,’ zei Kagame. Hij merkte op dat China één van de grootste handelspartners van Rwanda is geworden en dat de twee landen hun samenwerking op verschillende gebieden hebben verdiept, waaronder handel, landbouw, groene ontwikkeling en digitalisering.

‘Het BRI heeft een cruciale rol gespeeld bij het verbeteren van de infrastructuur van Rwanda en het bevorderen van duurzame ontwikkeling,’ stelde Kagame. Hij zei dat projecten zoals wegen in verschillende uithoeken van het land en in de stad Kigali, het Institute of Polytechnic Regional Centre (IPRC), Musanze campus in de noordelijke provincie van Rwanda en de Nyabarongo II waterkrachtcentrale een directe impact hebben gehad op het verbeteren van bestaansmiddelen en het ondersteunen van economische groei. ‘Vooruitkijkend zien we potentieel voor verdere samenwerking op gebieden zoals digitale economie, hernieuwbare energie en modernisering van de landbouw, merkte Kagame op. Hij betoogde nog dat de beweringen over ‘schuldenvallen’ en ‘nieuw kolonialisme’ vaak ongegrond zijn en een verkeerd begrip weerspiegelen van de aard van de samenwerking tussen China en Afrika.

Opleiding e-commerce

Rwandese ondernemers beëindigen het eerste Alibaba Netpreneur Training Program Foto rdb.rw Disclaimer

De opleiding van Afrikaans e-commercetalent is een belangrijk startpunt voor de ontwikkeling van grensoverschrijdende e-commerce tussen China en Afrika die de handel een impuls zal geven. Alibaba heeft een aantal online-trainingen gegeven voor jongelui uit Afrika, vertelde gevolmachtigd minister van de Ethiopische ambassade in China Munteha Jemal aan de Global Times. Het Digital County Project van Alibaba heeft bijvoorbeeld Ethiopische koffieboeren geholpen bij het creëren van nieuwe verpakkingen en merkverhalen voor hun producten, terwijl de toeleveringsketen en de online marketingplanning werden geoptimaliseerd.

Boer Ilissa uit Burkina Faso, die in China landbouwtechnologie en e-commerce studeerde en in 2021 terugkeerde naar zijn geboorteplaats, begon er een e-commercebedrijf dat wereldwijd landbouwproducten verkoopt. ’Via Chinese e-commerceplatforms verkoop ik niet alleen producten aan China, maar ook aan de hele wereld en verrassend genoeg ook aan andere Afrikaanse landen’, vertelde Ilissa. Sommige Chinese e-commerce platformen hebben cursussen aangeboden voor Afrikaanse boeren en producenten..

Digitale upgrading en transformatie hebben de toegevoegde waarde van Afrikaanse producten verhoogd, terwijl e-commerce de kosten van logistiek en verkoop verlaagden, waardoor de inkomens van Afrikaanse boeren zijn gestegen, aldus insiders.
Vrijdag werd nog een top gehouden met bedrijven uit China en Afrika. Naast samenwerking op traditionele gebieden dienen zich nieuwe mogelijkheden aan in digitale infrastructuur, data centra en slimme steden.

Groene samenwerking

Grote Groene Muur’ Foto internationaltreefoundation.org Disclaimer

Ten eerste hebben samenwerkingsprojecten tussen China en Afrika groene ruimten gecreëerd in Afrikaanse steden. Het behoud en de aanleg van meer groene stedelijke ruimten kan de risico’s van stedelijke overstromingen en hittegolven verminderen. Het 870.000 m² groot Malabo National Park in Equatoriaal-Guinea is het eerste stadspark van het land dat niemand uitsluit en uitgegroeid is tot een groen stadslandschap. Het groene rivierontwikkelingsproject in de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba, China’s eerste buitenlands parkbouwproject, heeft niet enkel een inclusief stadsplein gecreëerd, maar ook de vervuiling en ecologische achteruitgang teruggedrongen.

Ten tweede promoten China en Afrika samen het ‘Grote Groene Muur’-programma, een project dat in 2007 door de Afrikaanse Unie werd aangenomen en oorspronkelijk bedoeld was om woestijnvorming in de Sahelregio tegen te gaan en de uitbreiding van de Sahara-woestijn te stoppen, door een muur van bomen te planten die zich over de hele Sahelregio uitstrekt. Afrika wordt zwaar getroffen door woestijnvorming: ongeveer 45 procent van het gebied heeft te maken met verschillende gradaties van woestijnvorming. Het doel van het project ‘Grote Groene Muur’ is om 100 miljoen ha aangetast land te herstellen en ongeveer 250 miljoen ton kooldioxide op te vangen, waarbij tegen 2030 10 miljoen banen worden gecreëerd. Daartoe werkt het Xinjiang Instituut voor Ecologie en Geografie samen met het Pan-Afrikaanse Agentschap voor het project ‘Grote Groene Muur’, inclusief de oprichting van een onderzoekscentrum

Boeren planten hybride rijst in Kihanga (prov Bubanza) Burundi Foto Xinhua Disclaimer

China en Afrika hebben ook samengewerkt om de aantasting van grasland en het oprukken van struiken in Ethiopië aan te pakken en hun inspanningen hebben geholpen om de vegetatie te herstellen. Nieuwe technologieën en oplossingen die China heeft geleverd om woestijnvorming onder controle te krijgen en de erosie van drijfzand in de Mauritaanse hoofdstad Nouakchott tegen te gaan, hebben ook goede resultaten opgeleverd.

Ten derde heeft de samenwerking tussen China en Afrika op het gebied van groene energie geholpen om het energietekort van Afrika te verminderen. Ongeveer 600 miljoen Afrikanen hebben geen toegang tot elektriciteit en ongeveer 900 miljoen mensen zijn verstoken van schone brandstof om te koken. Hoewel Afrika rijk is aan groene energiebronnen zoals zonne- en windenergie, waterkracht en geothermische energie, zijn deze nog niet volledig ontwikkeld door een gebrek aan financiering, technologie en infrastructuur.

Ondertussen kan het De Aar windenergieproject in Zuid-Afrika, China’s eerste windenergieproject in Afrika wat betreft investering, bouw en exploitatie, jaarlijks 760 gigawatt-uur schone energie leveren. En de door China gebouwde zonne-energiecentrale in Garissa (Kenia) is de grootste op het net aangesloten zonne-energiecentrale in Oost-Afrika. Ze kan meer dan 760 MWh elektriciteit per jaar opwekken. De cumulatieve geïnstalleerde capaciteit van fotovoltaïsche energiecentrales in Afrika die door Chinese en Afrikaanse bedrijven samen zijn gebouwd, bedraagt meer dan 1,5 GW.

Ten vierde bevordert de samenwerking tussen China en Afrika de groene ontwikkeling van Afrikaanse industrieën, waarbij Afrikaanse landen graag de kans grijpen om een algehele groene omvorming te realiseren, hun rijke natuurlijke hulpbronnen en marktpotentieel gebruiken om meer investeringen aan te trekken voor hun groene, koolstofarme industrieën, en de waardeketen van hun groene industrieën verbeteren. Bovendien zijn steeds meer Afrikaanse bedrijven op zoek naar Chinese groene technologieën om de lokale productie van elektrische voertuigen te bevorderen, omdat China een wereldleider is op dit gebied. De Chinese autofabrikant BYD is bijvoorbeeld een partnerschap aangegaan met een Rwandees bedrijf om tegen eind 2026 40.000 elektrische motorfietsen te bouwen in Kenia en Rwanda.

Hawassa Industrial Park Foto ipdc.gov.et Disclaimer

Aan de andere kant is het Ethiopische Hawassa Industrial Park, ontworpen en gebouwd door een Chinese onderneming, het eerste textielindustriepark in Afrika met nulemissie en een mijlpaalproject in de industrialisatie van het land. Technologieën die de Chinese textielindustrie gebruikt, hebben het Ethiopische park geholpen om tot 85% van het afvalwater te recycleren. De regering van Ethiopië heeft geïnvesteerd in meer dan 10 soortgelijke industrieparken in het land, gebaseerd op het Hawassa-model.

De Chinees-Afrikaanse dialoog over milieu en klimaatverandering lanceerde in augustus een initiatief om de samenwerking op het gebied van groene en duurzame ontwikkeling te versterken, waarbij China en Afrika werden aangespoord om een dialoog te voeren en overleg te plegen over milieu- en klimaatbeleid, en om best practices uit te wisselen op gebieden als klimaatverandering en -aanpassing, behoud van biodiversiteit en het terugdringen van milieuvervuiling. Na de FOCAC-top van dit jaar hebben China en Afrika de kans om een nieuw hoofdstuk in te slaan in groene en duurzame ontwikkeling.

Bronnen: Global Times, SCMP, China Daily