De Chinese premier Li Qiang is van woensdag tot zaterdag in Laos waar hij te Vientiane deelneemt aan de 27e China-ASEAN-top, de 27e ASEAN Plus drie-top en de 19e Oost-Azië-top naast zijn staatsbezoek aan het land. Nadien bezoekt hij nog Vietnam.
Zoals zijn voorganger Li Keqiang neemt premier Li Qiang deel aan de weerkerende Aziatische toppen die dit jaar in Laos worden gehouden omdat het land momenteel ASEAN voorzitter is. BuZa woordvoerder Mao Ning vindt dat gezien de wereld een nieuwe periode van turbulentie en transformatie is ingegaan, de regionale economische integratie gezamenlijk dient bevorderd, de liberalisering en vergemakkelijking van handel, investeringen en verbindingen op een hoger niveau gebracht en de geïntegreerde ontwikkeling van industriële en toeleveringsketens in de regio versterkt.
Volgens senior onderzoeker op het gebied van Zuidoost-Aziatische studies Xu Liping is Oost-Azië een motor van wereldwijde groei geweest, maar nu wordt deze motor ondermijnd door acties van ontkoppeling en het verstoren van toeleveringsketens. Volgens Xu moet het potentieel nog worden aangeboord in de samenwerking tussen China en Laos en tussen China en Vietnam op gebieden als infrastructuurverbindingen, energie en landbouw. ‘China en Laos kunnen bespreken hoe ze beter gebruik kunnen maken van de China-Laos spoorweg om de efficiëntie van douane-inklaring te verbeteren, waardoor het transport van Laotiaanse landbouwproducten naar China vlotter kan verlopen vindt hij.
Aangezien dit jaar is uitgeroepen tot het ASEAN-China Jaar van intermenselijke uitwisselingen verwacht vice-decaan Gu Jiayun van de School voor Aziatische Studies aan de Beijing Foreign Studies University, dat dit jaar meer culturele en intezrmenselijke uitwisselingen tussen China en ASEAN-landen worden verwacht. Uit officiële gegevens blijkt dat het aantal Chinese burgers dat naar ASEAN-landen reist en het aantal ASEAN-burgers dat het Chinese vasteland binnenkomt in de eerste acht maanden van dit jaar allebei meer dan verdubbeld zijn ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar
Laos
Dit jaar viert het alomvattende strategische samenwerkingspartnerschap tussen China en Laos zijn 15e verjaardag en in oktober 2023 ondertekenden de leiders van de twee landen een nieuw vijfjarig actieplan voor de opbouw van een China-Laos-gemeenschap met een gedeelde toekomst,
Laos is een door land ingesloten land wat de verbetering van het levensonderhoud van de inwoners belemmert. De China-Laos Spoorweg heeft geholpen om de besloten situatie te veranderen in een knooppunt van verbindingen over land op het Indo-China schiereiland. De 1.035 km lange spoorweg verbindt Kunming in de provincie Yunnan met Vientiane. Na bijna drie jaar in gebruik te zijn geweest, heeft de spoorweg meer dan 10 miljoen ton aan geïmporteerde en geëxporteerde goederen verwerkt met een totale waarde van ongeveer 5,7 miljard $, waarbij de oorspronkelijke 500 soorten goederen is uitgebreid naar meer dan 3000. Sinds de opening in april 2023 zijn al meer dan 222.000 grensoverschrijdende passagiers vervoerd.
China is de grootste buitenlandse investeerder in Laos. Vice-voorzitter Daovone Phachanthavong van de Laotiaanse Nationale Kamer van Koophandel en Industrie zegt dat Laos een enorm potentieel ziet voor verdere verdieping van de samenwerking met China op gebieden als landbouw, elektrische voertuigen en vrachtwagens, elektriciteit, mijnbouw, zonne-energie, toerisme, hotels en restaurants. Landbouw is de steunpilaar van de Laotiaanse economie. Door de jaren heen hebben Chinese bedrijven met de Laotiaanse regering samengewerkt op het gebied van tropische landbouwwetenschappen en -technologie en Laos streeft ernaar om duurzame landbouwproductie te bevorderen en de export naar China te vergroten via de China-Laos Spoorweg.
Vietnam
Vietnam, een buurland van Laos, heeft ook geprofiteerd van de verbeterde verbindingen en efficiëntere logistiek door de samenwerking met China en dit op het gebied van infrastructuur waaronder spoorwegen, snelwegen en haveninfrastructuur. De goederentreinen tussen China en Vietnam hebben sinds de lancering in november 2017 het snelle vrachtverkeer tussen de twee landen en verder in Zuidoost-Azië aanzienlijk gestimuleerd. ‘China heeft sterke punten op het gebied van kapitaal, technologie en ervaring in de bouw van infrastructuur, terwijl Vietnam behoefte heeft aan infrastructuurontwikkeling op het gebied van transport, energie en stedelijke gebieden,’ zegt hoofddocent Do Thi Thu aan de Bankacademie van Vietnam.
Vietnam is ondertussen China’s grootste handelspartner binnen ASEAN en China is sinds 2004 de grootste handelspartner van Vietnam. Do meent dat de ‘grote samenwerkingsprojecten tussen Vietnam en China op het gebied van infrastructuur, energie en ontwikkeling van grensgebieden hebben bijgedragen aan de sociaaleconomische groei van beide naties’. Nu de vraag van Chinese verbruikers naar durians stijgt, is China ’s werelds grootste importeur en consument van durians. Vorig jaar werden ongeveer 493.000 ton verse Vietnamese durians aan China verkocht. Ze wijst er ook op dat ‘China aanzienlijke vooruitgang heeft geboekt op het gebied van technologie en innovatie, terwijl Vietnam een digitale transformatie ondergaat en zijn digitale economie ontwikkelt. Daardoor ontstaat er een groot potentieel voor samenwerking op het gebied van informatietechnologie, kunstmatige intelligentie, financiële technologie en digitale transformatie in de verwerkende industrie’.
Do merkte nog op dat het werken aan een gemeenschap met een gedeelde toekomst Vietnam en China helpt om zich te richten op duurzame ontwikkelingsdoelen, waaronder milieubescherming, reactie op klimaatverandering en voedselzekerheid.”
Bronnen , Global Times, China Daily, Xinhua
Lees ook ons artikel Hoe bouwt Guangxi haar toegangspoort tot ASEAN uit?