Project: sporen van China naar VS

China denkt er ernstig aan om een hoge snelheidslijn aan te leggen die China met de VS verbindt via Rusland en Canada. De lijn vereist echter een onderwatertunnel van 200 km of vier keer zo lang als de Eurotunnel.

Terwijl premier Le Keqiang in Afrika een spoorwegdiplomatie ontplooit, laat China zich in eigen land evenmin onbetuigd qua gewaagde spoorprojecten. Vier springen boven alle andere uit: de Trans-Azië spoorweglijn die Kunming via de Aseanlanden verbindt met Singapore. In juni wordt hiervoor begonnen met de 30 km lange Gaoligong Mountain Rail Tunnel die China met Myanmar moet verbinden. De tweede lijn verbindt Urumqi via Centraal Azië met Duitsland en een derde lijn start vanuit Europa naar Moskou met een aftakking naar Xinjiang en een andere naar Mandsjoerije.
crhchinavsDeze week onthulde het dagblad  Beijing Times echter het project om een hoge snelheidslijn te bouwen die China met de VS zou verbinden via Rusland en Canada en die bijgevolg de Beringstraat over moet. Dit zou via een tunnel van 200 km lengte gebeuren, aldus Wang Mengshu van de Chinese Academy of Engineering. Hij voegt er aan toe dat Rusland hier al jaren aan denkt.
In totaal zou het gaan om een lijn van 13.000 km of 3000 km langer dan de Trans Siberische spoorweg. De trein zou een snelheid van 350 km/uur aanhouden en de gehele trip zou 2 dagen duren. De tunnel is in elk geval een huzarenstuk gezien de 200 km tunnel vier maal zo groot is als de Kanaaltunnel. China Daily benadrukt dat het land de technologie beheerst. Het project zou zowel gefinancierd en gebouwd worden door China en dit terwijl de Chinese spoorwegen al aankijken tegen een zware schuldenberg. Algemene repetitie voor de tunnel is de geplande 123 km lange tunnel die Yantai (Shandong) met Dalian (Liaoning) verbindt en waarvan de doenbaarheidsstudie af moet zijn in 2015. China wil ook een tunnel tussen Fujian en Taiwan, maar Taiwan houdt de boot af.
Bronnen SCMP, China Daily
 

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *