Prototype nieuwe HST rijdt aan 400 km/u

China Railway heeft het prototype voorgesteld van nieuwe HST die in plaats van 350 km/u aan een operationele snelheid van 400 km/uur rijdt. Daardoor kan de reistijd tussen Beijing en Shanghai ingekort worden van 4½ uur naar 3,3 uur. De nieuwe trein bevat ook een reeks technische verbeteringen.

De nieuwe CR450 Foto Xinhua Disclaimer

China startte met zijn HST in 2008 en heeft ondertussen een netwerk uitgebouwd van 47.000 km, het grootste ter wereld. Het nieuwe voorgestelde prototype CR450 kan aan 450 km/u  rijden maar de operationele snelheid bedraagt 400 kml/uur. Bij de huidige HST-treinen CR 400 bedraagt de operationele snelheid 350 km/.u. China Railway zal een reeks lijntests organiseren voor de prototypes en de technische indicatoren optimaliseren om ervoor te zorgen dat de CR450 zo snel mogelijk in commerciële dienst komt.

Technologisch

Vergeleken met zijn voorgangers zal de gehele operationele weerstand van de CR450 met 22 % afnemen en zal het gewicht met 10 % verminderen. De 2 nieuwe prototypes hebben beide een formatie van acht wagons met vier aangedreven en vier niet-aangedreven rijtuigen, aldus bouwer CRRC Corporation Limited (CRRC). De hogesnelheidstreinen worden gekenmerkt door een geavanceerd, watergekoeld tractiesysteem met permanente magneten en een betrouwbaar, zeer stabiel draaistelsysteem. De treinen zijn uitgerust met een geavanceerd noodremsysteem met meerdere niveaus en meer dan 4.000 sensoren voor real-time bewaking van belangrijke systemen, waaronder de carrosserie, de hoogspanningsstroomafnemer, de treinbesturing en branddetectiesystemen.

Zich op compartiment eerste/business klasse Foto: Xinhua Disclaimer

Volgens de CRRC werd ook gebruik gemaakt van een over-the-horizon systeem voor verbeterde herkenning van noodsituaties. De CR450 introduceert een nieuw ontwerp voor de behuizing van het draaistel om de luchtweerstand bij hoge snelheden te minimaliseren, samen met een gestroomlijnd front met lage weerstand en scherpe neus, aerodynamische voorruiten en lichtgewicht materialen. Hij integreert geavanceerde geluiddempingstechnieken op verschillende gebieden en frequenties, waardoor het geluid in het interieur met 2 decibel wordt verminderd en de passagiersruimte met 4 procent toeneemt ten opzichte van zijn voorgangers.

Internationaal

China’s hogesnelheidstreinen worden gezien als een visitekaartje en zijn al in het buitenland operationeel. In juli van dit jaar had de Indonesische hogesnelheidstrein Jakarta-Bandung 4 miljoen passagiers vervoerd sinds hij op 17 oktober 2023 in gebruik werd genomen gebruik makend van Chinese spoorwegsystemen, technologie en industriële onderdelen. De hogesnelheidslijn Belgrado-Novi Sad vierde in maart zijn tweede verjaardag.
Het Internationale Spoorwegunie (UIC) wereldcongres over hogesnelheidstreinen dat sinds 1992 elke twee tot drie jaar wordt gehouden vindt dit jaar plaats van 8 tot 11 juli 2025, een bewijs van China’s vooruitgang en bijdragen aan de wereldwijde hogesnelheidsspoorwegindustrie. China heeft het voortouw genomen bij de ontwikkeling van 13 internationale hogesnelheidsnormen op systeemniveau die door de UIC zijn vastgesteld, werd aangekondigd tijdens de uitreiking van de Zhan Tianyou Railway Science and Technology Award in november.

Bron Xinhua