Qingdao mikt op maritieme economie



De havenstad Qingdao wil het percentage van haar maritieme economie dat nu 10 % bedraagt, tegen 2015 optrekken tot 15 %. Daarnaast wil de stad haar faam als verschepingscentrum hooghouden.





De stad Qingdao is in het westen bekend voor haar bier “Tsingtao”. De voormalige Duitse koloniale stad heeft ook enkele bekende merken van huishoudtoestellen op jaar grondgebied zoals Haier. De haven is ’s werelds 7° grootste vrachthaven. Gedurende de laatste tien jaren groeide het BRP jaarlijks met 10 %. Naast de traditionele nijverheden heeft Qingdao nu ook het plan opgevat om de nijverheden die verband houden met de zee te gaan ontwikkelen. Deze sector die nu instaat voor 10 % van de economie moet elk jaar met 1 % proportioneel stijgen zodat in 2015 15 % bereikt wordt, aldus vice-directeur Ren Zhengang van de lokale “Ontwikkelings-en Hervormingscomissie”.



Andere provincies als Zhejiang en Guangdong zien ook brood in de ontwikkeling van deze sector aldus nog Ren die meedeelt zelfs concurrentie te ondervinden van Rizhao dat ook 150 miljoen opzij zette om haar blauwe economie te stimuleren. Ren is echter van plan om verder de ontzilting van zeewater te promoten . Tegen 2015 moet een kwart van het water in de stad afkomstig zijn van de ontzilting. Experten onderzoeken zelfs of dit water niet kan getransfereerd worden naar waterhongerige gebieden zoals Binnen-Mongolië of Gansu. Om dit programma te ondersteunen werd reeds benoorden de Jiaozhoubaai een high-tech zone gebouwd op voormalige terreinen van zout-“boerderijen”.



Het bestuur is echter op de hoede voor milieuvervuiling want in het gebied monden enkele rivieren uit in zee. Deze zullen dan ook sterk gekontroleerd worden. De stad moet ook kieskeurig zijn tegenover de buitenlandse investeerders. De “China Merchants Group” wil echter over 5 jaar gespreid 18 miljard $ spenderen in de zone voor technologie-intensieve projecten die weinig energie verbruiken. Voorheen investeerde de groep te Qingdao reeds in de haven, logistiek, banken en de vervaardiging van containers. Hong Kong staat eveneens in voor 16 % van de “buitenlandse”-investeringen. De handel tussen beiden schoot in 2009 met 85 % de hoogte in. Wat Qingdao betreurt is dat het verschillende verwezenlijkingen bereikte inzake maritiem onderzoek, maar dat deze nog niet de weg vonden naar de markt. Gehoopt wordt dat hulp uit Hong Kong of Taiwan hier toe kan bijdragen. Bron SCMP

Travelogue over Qingdao aflevering 1, aflever 2aflever 3 (telkens 27 min)



Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *