Qingdao stadsplanning van historische erfenis naar moderne metropool

We analyseren hoe de stad Qingdao haar historische rol combineert met technologie vooral de haven en belichten het driejarig moderniseringsplan qua infrastructuur, renovatie van gebouwen en en het leefmilieu.  Het provinciale plan voor Qingdao wil de samenwerking tussen Qingdao, Weifang, Yantai en Rizhao versterken.

Door Hermen Meijlof*

Containerschip vaart Qingdao haven binnen Foto: China Daily Disclaimer

Qingdao is een  belangrijke kuststad in de oostelijke provincie Shandong.  Gelegen op het zuidelijke deel van het Shandong-schiereiland en grenzend aan de Gele Zee, fungeert de stad als een cruciaal knooppunt voor handel en transport in Noord-China. Met een bevolking van ongeveer 10 miljoen inwoners is Qingdao verdeeld in zeven districten, elk met een eigen karakter. 

Qingdao’s geschiedenis gaat meer dan 6.000 jaar terug  en tijdens de Oostelijke Zhou-dynastie (770–256 v.Chr.) werd de oude stad Jimo gesticht, destijds de op een na grootste nederzetting in de regio. Na de eenwording van China onder keizer Qin Shi Huang in 221 v. Chr. ontwikkelde Qingdao zich tot een belangrijk handels- en verdedigingscentrum.  In 1891 richtte de Qing-regering Qingdao officieel op als een militaire basis ter bescherming tegen maritieme dreigingen. In 1897 nam Duitsland de stad in beslag en transformeerde hem tot een bloeiende haven en handelskolonie. Tijdens de Eerste Wereldoorlog (1914) veroverde Japan Qingdao, maar in 1922 werd de stad teruggegeven aan China. Japan bezette Qingdao opnieuw in 1938, maar na de Tweede Wereldoorlog werd de stad op 2 juni 1949 Qingdao bevrijd.

33ste Qingdao bierfestival Foto China Daily Disclaimer

Qingdao is wereldwijd bekend om zijn iconische in 1903 door Duitse kolonisten opgerichte Tsingtao Brewery. Het bier is nu een van China’s meest uitevoerde producten. Jaarlijks hoogtepunt is het Qingdao Beer Festival, een van de grootste bierfestivals van Azië da. honderdduizenden bezoekers trekt voor bierproeverijen, live muziek en feestelijke activiteiten.   Qingdao’s stadsbeeld wordt dan ook gekenmerkt door koloniale Duitse architectuur,met meer dan 20 goed bewaarde historische gebouwen. Opvallende voorbeelden zijn het oude treinstation, sfeervolle villa’s en kerken met een unieke mengeling van oosterse en westerse stijlen .  Een andere grote speler is Haier Group, een van ’s werelds toonaangevende producenten van elektronica en huishoudelijke apparaten. Haier staat bekend om zijn innovatieve ontwerpen en wereldwijde netwerk wat Qingdao op de kaart zet als een technologisch centrum

De Qingdaohaven een onderdeel van het Belt and Road Initiative, combineert historische infrastructuur met ultramoderne faciliteiten. Het omvat drie zones: namelijk de oude stadshaven, Qianwan (containers) en Dongjiakou (bulk/olie). Als diepzeehaven (20 m diep) ontvangt het ’s werelds grootste containerschepen, namelijk van 24.000+ TEU.  De haven staat wereldwijd op de vijfde plaats in totale overslag en op de tiende plaats voor containers. Jaarlijks worden 6,7 miljard ton (2023) goederen overgeslagen waarvan 26,8 miljoen TEU containers.  De Zuid-Koreaanse haven Busan maar ook de Japanse havens concurreren om het transshipment naar Noord-Azië.  De luchthaven van Qingdao werd door de Airport Council International de beste in de regio Azië/Pacific genoemd.

Ex hoofdgebouw van Duitse administratie Foto Wikimedia Gisling Disclaimer

Renovatie en Modernisering

Sinds begin 2022 heeft Qingdao een driejarig actieplan uitgevoerd om de stad grondig te vernieuwen en te moderniseren. De stad heeft zich gericht op de bescherming van historische gebieden, de transformatie van oude wijken en dorpen en de aanleg van een parkstad.  Het historische district van 2 km² is geheel vernieuwd, met 350.000 m² oude gebouwen gerenoveerd en belangrijke wegen zoals Zhongshan Road en Taiping Road verbeterd. De stad heeft ook bijna 800 oude woonwijken vernieuwd en de omringende blokken beplant met groen. De 12 gemeenschappen in het Zhangcun River-gebied, het grootste dorp in het centrale stedelijke gebied, hebben hun driejarige verhuistaken in slechts 18 maanden voltooid.

Zicht op Qingdao Foto Wikimedia 风之清扬 Disclaimer

De afgelopen twee jaar heeft Qingdao een ambitieus moderniseringsprogramma gericht op tien sleutelgebieden uitgevoerd. Deze omvatten de bescherming van historische zones, herontwikkeling van onderbenut land en uitbreiding van verkeersnetwerken. De stad heeft indrukwekkende resultaten geboekt met 2.157 gestarte projecten, waarvan er reeds 1.314 zijn voltooid. 
Een van de belangrijkste ontwikkelingen is de investering van 421 miljard yuan in 135 infrastructuurprojecten. Hieronder valt de aanleg van de Langu-Jiaodong Airport-snelweg, die een cruciale oost-westverbinding vormt. Het metro-netwerk van Qingdao werd uitgebreid tot 318 kilometer, waarmee de stad de tiende plaats inneemt in China qua metrosysteemlengte. Daarnaast is de bouw van het strategische Guanlu Reservoir in volle gang, dat na voltooiing met een capaciteit van 210 miljoen m³ de waterschaarste in de regio fundamenteel zal oplossen. 

Leefmilieu

Universitaire campus Foto qdc.edu.cn Disclaimer

 De stad heeft 76 kilometer aan kustgroenwegen aangelegd, aangevuld met 60 kleine parken en 9 grote stadsparken. Het groenbeleid omvat tevens de aanplant van 30 bomenlanen, bescherming van 105 oude bomen, aanleg van 507 ha nieuw bos en kwaliteitsverbetering van 1.333 ha bestaand bos. 
Op milieugebied behoort Qingdao tot de koplopers in de provincie Shandong. De gemiddelde concentratie van fijnstof (PM2,5) bedroeg van januari tot oktober 2023 slechts 26 microgram per m³, terwijl PM10 op 54 microgram per m³ bleef steken. Deze cijfers onderstrepen de effectiviteit van het luchtkwaliteitsbeleid. 
Waterbeheer krijgt eveneens prioriteit met 50 uitgevoerde projecten ter preventie en bestrijding van watervervuiling. Een digitaal stadsbeheerplatform, bestaande uit 10 systemen en 34 gespecialiseerde toepassingen heeft reeds 8,39 miljoen stedelijke beheersvraagstukken afgehandeld met een oplossingspercentage van 99,89 %.

Toekomstvisie

De provincie Shandong  heeft een ambitieus Ontwikkelingsplan voor de Metropolitane Gebieden van Qingdao gelanceerd. Het luidt  een nieuwe fase van regionale samenwerking en duurzame groei in  dat vooreerst de omvorming van de stedelijke ontwikkelingsmodus beoogt.  Het richt zich op de verbetering van de levenskwaliteit en economische veerkracht door samenwerking tussen Qingdao, Weifang, Yantai en Rizhao te versterken. Dit moet uiteindelijk leiden tot de vorming van een geïntegreerde Jiaodong Economische Cirkel, die als motor voor regionale groei zal fungeren.

HST komt aan in Qingdao’s Laizhou spoorwegstation Foto Xinhua Disclaimer

Voorts wordt  Infrastructuur en interconnectiviteit verbeterd. Een sleutelpijler is de versnelling van infrastructuurprojecten, waaronder spoorwegen en busnetwerken, om een ‘één-uur reisring’ te creëren. Dit moet de bereikbaarheid tussen steden verbeteren en economische samenwerking stimuleren. Het plan benadrukt de ontwikkeling van sleutelindustriële ketens en innovatie in moderne sectoren. Tegelijkertijd wordt ingezet op ecologisch herstel en duurzaam waterbeheer in het Gele Rivierbekken waardoor Qingdao een voortrekkersrol speelt in groene stedelijke ontwikkeling. Volgens directeur Pan Zhaoyu van de afdeling grond en vervoer bij het China Center for Urban Development moet Qingdao profiteren van zijn unieke geografische positie om verbindingen te versterken met belangrijke economische regio’s zoals de Beijing-Tianjin-Hebei zone, de Yangtze River Delta, en stedelijke clusters in Noordoost-Azië. Daarnaast zal samenwerking met het gebied rond Jinan de economische integratie van het Shandong-schiereiland verder bevorderen. ‘Het uiteindelijke doel is om de baai waarin Qingdao ligt om te vormen tot een gebied van wereldklasse  door zijn hoge economische dichtheid, innovatiekracht en internationale uitstraling, aldus Pan.

Volgens adjunct-directeur Leng Jing van het Instituut voor Stedelijke Ontwikkeling bij de Qingdao Academy of Social Sciences markeert het nieuwe ontwikkelingsplan een belangrijke stap in regionale economische integratie. ‘Dit plan overstijgt traditionele administratieve grenzen en optimaliseert de ruimtelijke structuur,’ benadrukt Leng. Het vergemakkelijkt de vrije stroom van middelen tussen het stedelijk centrum en omliggende regio’s op een ongekende schaal’ Het hanteert  wel een gecentraliseerd ontwikkelingsmodus rond één kernstad, in plaats van meerdere gelijkwaardige steden.

Model

Qingdao’s aanpak dient als nationaal model door drie cruciale elementen te integreren. Infrastructurele interconnectiviteit wordt beoogd door de ontwikkeling van een ‘één-uur reisring’ via geüpgradede spoor- en busnetwerken die de metropool verbinden met satellietsteden als Weifang en Yantai wat de economische synergie versterkt.  Ten tweede  koppelt industriële groei (o.a. in de Qingdao FTZ) aan milieubehoud zoals de aanleg van 507 ha nieuw bos en innovatief waterbeheer in het Gele Rivierbekken. Door Qingdao’s kernfuncties (economie, innovatie) te verbinden met middelgrote en kleine steden, ontstaat een complementair regionaal ecosysteem.

Qingdao’s ontwikkelingsstrategie vertegenwoordigt meer dan lokaal beleid – het is een testcase voor 21e-eeuwse stedelijke planning. Door historische waarden te verenigen met toekomstgerichte innovatie, toont de stad hoe metropolen kunnen evolueren zonder hun identiteit te verliezen. Deze balans maakt het plan tot een waardevolle referentie voor steden van Shenzhen tot Rotterdam.

Bronnen:

http://qingdao.chinadaily.com.cn/xihaian/2024-03/18/c_974216.htm

https://www.chinadaily.com.cn/a/202312/27/WS658b7878a31040ac301a9b16.html

https://pdfs.semanticscholar.org/72ab/ceb44c42d346bc7698f80b5b97c6493e7a97.pdf

http://qingdao.chinadaily.com.cn/2023-12/27/c_951670.htm

Qingdao Port Group Annual Report (2023) 

 Competitieve analyse: Drewry Maritime Research (2024).  

China Ports Carbon Neutrality Roadmap (2023).

*De auteur Herman Meijlof werkt aan de Qingdao University of Science and Technology