Het officieel rapport dat de ontploffingsramp in Tianjin onderzocht is klaar en stelt 120 personen verantwoordelijk voor de dodelijke ramp. 5 personen op ministerieel niveau en vele betrokken ambtenaren kunnen straffen verwachten. Een veertigtal personen van de logistieke firma en de taxateurs van de veiligheidsrisico’s zullen zich voor de strafrechtbank moeten verantwoorden.
Op 12 augustus laatstleden kwamen door een scheikundige ontploffing in de Binhaizone in de haven van Tianjin 165 mensen om het leven. 8 personen zijn nog vermist en 798 personen raakten gewond. De explosie beschadigde 304 gebouwen, 12.428 auto’s en 7533 containers wat resulteerde in 6,87 miljard aan economisch verlies. 49 personen werden na de ramp in hechtenis genomen. De politie deed een strafrechtelijk onderzoek tegen 25 top personeelsleden van de betrokken firma waarvan 13 van Tianjin International Ruihai Logistics Co dat eigenaar is van de opslagplaats waar opgeslagen chemische stoffen – onder meer 800 ton ammoniumnitraat – oververhit raakten en ontploften. Een onderzoek loopt tegen 25 ambtenaren van de betrokken sectoren zoals de haven, de douane, arbeidsveiligheid en transport.
Het rapport van de regering over de ramp is nu af en suggereert straffen voor 75 personen waarvan 5 zich op ministerieel niveau bevinden. Het gaat om een onderminister van Transport, een onderdirecteur van de Douane, twee wethouders van Tianjin en het partijhoofd van Binhai. Het regeringsrapport stelt dat de lokale CPC-afdelingen en de bestuurlijke departementen de wet niet nauwgezet naleefden of de controle niet goed uitoefenden op de opgeslagen scheikundige stoffen.
Het rapport stelt dat de brand veroorzaakt werd door een verkrachting van de veiligheidsregels. Het Transportcomité van Tianjin keurde als opzichter van de haven echter de opslag van de gevaarlijke materialen goed vooraleer de firma de veiligheids- en milieutesten had doorstaan, aldus het regeringsrapport. Verschillende beoordelaars van de veiligheid speelden onder een hoedje met de firma en bewerkten veiligheidsrapporten zo dat met opzet veiligheidsproblemen verborgen werden, aldus het regeringsrapport. De explosie vervuilde lucht, water en de grond. Nog 13 dagen nadien overschreed de luchtverontreiniging de standaarden tot 5 km van de site. Sommigen metingen lagen tot 5 maal hoger dan de limiet. Deze regulariseerden zich zowat een maand na de ramp.
Bronnen: China Daily, SCMP
Voor eerdere artikelen, klikken op tag rampen