Bij de voor e-batterijen benodigde grondstoffen is China voor 80% afhankelijk van ruwe lithium uit het buitenland en voor 95% qua kobalt en nikkel. De Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie wil dat tegen 2030 deze nodige grondstoffen 9 maal meer gerecycleerd worden om zo minder afhankelijk te worden van het buitenland.
Tesla CEO Elon Musk legde afgelopen week de eerste steen in Texas van een lithium raffinaderij die $375 miljoen zal kosten. Hij staat zeker niet alleen in zijn bezorgdheid om de bevoorradingsketen van zijn e-batterijen. Zowel de VS met de IRAct, de EU met de Critical Raw Materials Act als Japan hebben nu een ‘derisking’ politiek waarbij ze deze bevoorradingsketen naar zich willen toe trekken door een toelagenpolitiek.
Controle raffinage
China en zijn bedrijven hebben de voorbije 10 jaar sterk geïnvesteerd in deze grondstoffen veelal in het buitenland want zelf bezit het land nauwelijks over 7,7% van de wereldvoorraad. Door deze investeringen controleert China volgens Gavekal Dragonomics nu 60% van ’s werelds lithium raffinage en tot 80% van de productie van lithium-ion batterijen. De dominantie die China in de verwerking opbouwde, is dus afhankelijk van grondstoffen uit het buitenland.
Shengang Securities schat dat vorig jaar 62 procent van het Chinese lithiumcarbonaat dat wordt gebruikt bij lithium-ionbatterijen, uit het buitenland kwam . China produceerde in 2022 19.000 ton lithium, goed voor 14,6 procent van de wereldwijde productie, aldus Amerikaanse gegevens. Als ’s werelds grootste markt voor elektrische voertuigen en de grootste producent van lithium-ionbatterijen, verbruikt China meer lithium, kobalt en nikkel dan enig ander land. Maar het is ook te afhankelijk van invoer, waarbij ongeveer 80 procent van zijn ruwe lithium en meer dan 95 procent van zijn kobalt- en nikkelertsen uit andere landen komen.
Planning
Het goede nieuws is dat deze grondstoffen kunnen gerecycleerd wanneer de batterij na 5 tot 8 jaar ten einde is. Recyclage van lithium staat dan ook in het laatste vijfjarenplan. Hoewel deze sector in de kinderschoenen staat, evolueert ze snel en investeert de regering stevig in O&O. Tegen 2030 zou de omvang van de Chinese markt voor batterijrecyclage kunnen oplopen tot 140,6 miljard yuan bijna negen keer de marktomvang in 2022, aldus een rapport gepubliceerd in februari door planinstantie de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie.
De bedoeling is later minder afhankelijk te worden van het buitenland. De drie landen Argentinië, Chili en Bolivia die de helft van de wereldreserves hebben, maakten vorig jaar bekend te streven naar een soort Lithium-OPEC. In november beval de Canadese regering dat 3 Chinese bedrijven zich moesten terugtrekken uit 3 kleinere lithium mijnen In Chili besliste de nieuwe president Boric dat toekomstige lithiumcontracten alleen zouden worden toegekend als publiek-private partnerschappen met staatscontrole, .Recyclage kan daarentegen meer zelfvoorziening in de hand werken.
Bedrijven
Verschillende Chinese bedrijven hebben al geïnvesteerd in batterijrecyclage. Contemporary Amperex Technology heeft een dochteronderneming, Brunp Recycling, met een capaciteit om 120.000 ton batterijen per jaar. CATL is van plan om $ 5 miljard uit te geven om een nieuwe recyclage fabriek te bouwen in Hubei. GEM, een andere batterijfabrikant en Anhua Taisen Recycling Technology hebben ook recyclageprocessen voor lithium-ionbatterijen ontwikkeld om metalen zoals kobalt, nikkel en lithium uit de batterijen terug te winnen. De Chinese autofabrikant BYD heeft eveneens een recyclageproces ontwikkeld waarmee tot 90 procent van de materialen die in een batterij worden gebruikt, kan worden teruggewonnen
Zhao Yiming bij Inno Investment Bank denkt dat de helft van het lithium dat in China wordt gebruikt, tegen 2026 zou worden gerecycleerd, waardoor het land bijna kan zelfvoorzienend worden in lithium. Naar verluidt zetten Chinese bedrijven ook in het buitenland bases op om batterijen te recycleren.
Praktisch
In China werden in 2020 voor 200.000 ton e-batterijen afgedankt en het cijfer zal tot 780.000 ton stijgen tegen 2025..Vorig jaar zouden 420.000 ton gerecycleerd zijn. .Indien de afgedankte batterij niet juist wordt behandeld, kan dit het milieu erg bevuilen. Een telefoonbatterij van 20 gram kan 1 km² grond voor 50 jaar bezoedelen. Sinds 2018 staan 27 ondernemingen opgelijst bij de NEV Waste Power Battery Comprehensive Utilization Industry Specifications van het ministerie. Toch worden er ook ontmanteld in kleine werkplaatsen zonder echt professionele uitrusting. Volgens Tianyancha bedroeg het totale aantal Chinese bedrijven dat zich bezighoudt met de recyclage van EV-batterijen in 2021 meer dan 27.000.
Het ministerie vereist dat auto- en batterijfirma’s meer dan 10.000 recyclagepunten bouwen. Veel recyclagebedrijven zien dat hun lege schappen van enkele jaren geleden nu vol staan. Een tweedehands batterij wordt verkocht voor tussen 6000 en 7000 yuan. Toch komen de recyclagebedrijven moeilijk uit hun kosten en vragen ze een overheidstussenkomst. Sommige oude delen worden ook gebruikt voor energie-opslag. Anderzijds proberen SAIC en NIO tot een gecentraliseerde recyclage van hun batterijen te komen. Kortom de sector is volop in beweging.
Bronnen: SCMP, insideclimatenews.org, canarymedia.com, Global Times