De Fang Suo commune in Chengdu telt twee ondergrondse verdiepingen met niet enkel boeken maar ook artisanaat en een koffiebar die van de ruimte een culturele smeltkroes maakt. Is dit het recept voor boekenwinkels om te overleven in het digitaal tijdperk.
Boeken worden nu ook thuis geleverd na bestelling online. Traditionele boekenwinkels krijgen het moeilijk om te overleven als ze zich niet herbronnen. De Fang Suo commune biedt daartegen een holistische aanpak. Je daalt via een lift naar beneden en daar vindt je 2 verdiepingen waar de schappen met boeken zich over 100 meter uitstrekken langs beide zijden. In de open ruimte middenin staan fijn handwerk uit alle hoeken van de wereld. Bloemen en bloempotten maken het geheel meer kleurrijk. De Chengdu-tak van de Fang Suo-commune is officieel open sinds 29 januari maar tijdens de vooropening bezochten dagelijks 7000 tot 20.000 bezoekers de ruimte, wat het dubbele is van de Fang Suo-winkel in Guangzhou.
Zegt hoofdraadgever Liao Mei-li “ Ze voorspelden dat we in Guangzhou hooguit voor 100.000 yuan per maand zouden verkopen, maar in feite wordt 1,5 miljoen bereikt”. Daarvan vertegenwoordigen boeken 35% “maar een winkel die enkel boeken verkoopt, is moeilijk in het digitaal tijdperk”, argumenteert zij. Vandaar de grensoverschrijdende linken naar dranken en films. Er is een markt voor de grensoverschrijdende initiatieven, aldus Liao op de opening van de Chengdutak. Zij was medeoprichtster van een van Taiwans grootste boekenwinkelketens en werkt al twee decennia in het vak. De grote markt op het vasteland is voor haar het terrein bij uitstek waar ze met haar culturele ideeën de grenzen kan verleggen.
Voor Fang Suo commune waren er al andere Chinese boekenwinkels als de keten O2SUN die probeerden hun zaken op te drijven door cafés te introduceren en het verkopen van geschenken, maar weinigen waren succesvol. De O2SUN boekenwinkels gingen op de fles juist voor de opening van Fang Suo-tak in Guangzhou in 2011. Daarentegen zal Fang Suo Commune in maart te Chongqing een winkel openen, later dit jaar volgt Qingdao en in 2017 Shanghai. ‘Om succesvol te zijn moet een grensoverschrijdend initiatief voldoende grootschalig zijn en vooral gestuurd worden door een professioneel team. De leidende leden van het team bij Fang Suo hebben allen meer dan 10 jaar ervaring in de branche” aldus Liao.
Sommige klanten zijn aangetrokken tot moeilijk te vinden boeken, anderen bijvoorbeeld tot Japanse theepotten die er verkocht worden. Zowel in Chengdu als in Guangzhou staat de winkel in verbinding met de Taikoo-winkels die toch meer welstellenden bereiken en waar bijvoorbeeld Hermes en Louis Vuitton verkocht worden. “Lezen en kennis zou meer gewaardeerd moeten worden dan luxe merken” vindt Mao Jihong die voorzitter is van het kledijmerk Exception de Mixmind, maar ook stichter van Fang Suo commune. “De traditionele Chinese cultuur hecht een groot belang aan het lezen van boeken, maar de laatste tijd lijkt dat wat vergeten te worden” aldus nog Mao wiens droom is een openbare ruimte te openen waar kennis, wetenschap, wijsheid en lifestyle worden overgebracht naar het publiek. Hij is van plan om in Chengdu poëzie lezingen te organiseren en de openingsuren uit te breiden opdat bands er optredens zouden kunnen doen. Zo doet de jeugd die gewoon komt om te kopen, nog wat inspiratie op.
Bron: China Daily