Reeds 420 miljoen internetsurfers

Vergeleken met vorig jaar kwamen er in China 36 miljoen internetsurfers bij zodat hun totale aantal nu 420 miljoen bedraagt. Ongeveer 277 miljoen doen dit via de gsm. Eén op drie surfers doet aankopen via internet.
internetsurDe 420 miljoen internetsurfers gebruiken het vaakst instant messaging (61 %), zoeken (48 %), en muziek (45 %). Het lezen via internet groeide het afgelopen semester het snelst met nu 188 miljoen geregistreerde gebruikers. Toch ligt China’s internetgraad met 31 % van de bevolking nog ver achter die van Japan en de VS.
Het aantal internetgebruikers dat online aankopen doet, bedraagt 33 %; zij die online betalen vormen 30 % en zij die online bankieren 29%. Taobao verwacht dan ook een hogere omzet door de toename van de surfers. Vorig jaar bedroeg de omzet van Taobao rond de 230 miljard yuan (33 miljard $) en dit zou volgens klantenmanager Yan Qiao dit jaar stijgen naar 400 miljard yuan. Vooral twintigers kopen online. De surfers tussen 20 en 39 jaar maken de helft uit van het geheel. Volgens iResearch steeg het globale volume van het online betalen tijdens het eerste kwartaal tot 212 miljard yuan, wat 17,8 % meer was dan het kwartaal daarvoor. Ook bij de landbouwers stijgt het internetgebruik: ze zouden 27 % van het totaal uitmaken. De meeste boeren in Shaji (Jiangsu) bijvoorbeeld verkopen hun gewassen online.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *