China heeft de reglementering voor deelauto’s strenger gemaakt. Deze bevat nu ook meer details over de verzekering van de passagiers. De vraag naar de diensten is groot in het land waar het aantal uitgereikte nummerplaten beperkt wordt.
Een onderzoek van de firma Analysys stelt vast dat dat er nu in 37 bedrijven in deelauto’s 6000 elektrische voertuigen rijden in een beperkt aantal grote steden. Vele firma’s zijn pas opgestart en Analysys verwacht dat tegen eind dit jaar 30.000 deelwagens aangeboden worden in 50 steden. Tegen 2020 zou de sector goed zijn voor een omzet van 1 miljard dollar. Vorig jaar werden twee miljoen ritten geteld. Ter vergelijking: de taxioproep applicatie Didi Chuxing telt 10 miljoen ritten per dag.
Zoals met de deelfietsen scannen de gebruikers de QR-code om te starten en laten de wagen achter op speciale parkings. De ritten duren meestal veertig minuten en blijven binnen een stad. Er zit ook toekomst in ritten van middellange afstand. De nieuwe regelgeving die deze week inging, definieert procedures voor de registrering en de inspectie van de deelauto’s. Nog belangrijker is dat ze het juiste niveau van vereiste verzekering bevatten voor voertuigen met meerdere bestuurders. De firma’s wordt aangeraden de identiteit van de klanten te checken, hun aanbod te optimaliseren met ‘big data’ analyse , de borgsommen te beschermen en te werken met een krediet beoordelingssysteem. De lagere overheden moeten zorgen voor voldoende parkeerstations.
Beperking nummerplaten
CEO van Cao Guangyu van EVCARD een filiaal van SAIC dat geldt als het grootste deelauto’s platform zegt dat de dienst populair is in het land waar het aantal auto’s beperkt is. In China bezitten 300 miljoen personen een rijbewijs, maar er zijn enkel 100 miljoen privé-wagens. Enkel in Beijing al wachten 1 miljoen personen op een nummerplaat en deze worden toegekend volgens een loterij systeem. Zelfs de applicaties om taxi’s op te roepen kunnen de vraag niet aan. Toch vrezen sommigen voor een luchtbel.
In Beijing bieden 200 bedrijven een of andere vorm van deelwagens aan. In maart ging te Beijing Youyou failliet en sloot zijn 70 parkeerplaatsen. Zoals bij de deelfietsen geven de firma’s meer uit per voertuig dan wat ze ontvangen. De toelagen voor elektrische voertuigen zijn langzaam uitgedoofd en de ondernemingen investeren zwaar in oplaadstations en parkeerplaatsen.
Bron: Financial Times, en.ce.cn
Lees ook het dossier op Mo-Magazine of De Wereld Morgen