Reglement voor testen zelfsturende auto’s

China heeft een ontwerp van reglement uitgevaardigd dat het testen van zelfrijdende wagens toestaat onder voorwaarden. De auto’s zonder chauffeur moeten al 5000 km afgelegd hebben in een gesloten circuit vooraleer ze op de Chinese wegen los gelaten worden.

Baidu-test met BYD wagen


De regering wil de Chinese bedrijven die experimenteren met auto’s zonder chauffeur, blijkbaar een duwtje in de rug geven. Drie ministeries zijn klaar met een reglement, zo vertelde een bron uit het ministerie aan Caixin. De bron vermeldt dat de regulator van plan is vergunningen te verstrekken aan autobouwers, makers van auto-onderdelen, internetbedrijven, universiteiten en andere aanvragers. Om een vergunning te krijgen voor de openbare weg moet het testvoertuig al 5000 km hebben afgelegd in een gesloten circuit en een beoordeling doorstaan hebben door een derde partij instelling. Momenteel zijn wagens zonder chauffeur verboden door de Chinese wet. In juli liet Robin Li van Baidu zich fotograferen op de vijfde ring te Beijing in een dergelijk voertuig. Dit zette een debat in gang over de wettelijkheid van zijn trip.
In de VS heeft het Huis van Afgevaardigden een voorstel aangenomen dat de producenten toestaat (indien de Senaat akkoord gaat) 100.000 autonome voertuigen per jaar te introduceren zonder de bestaande veiligheid standaarden voor auto’s te moeten naleven.
Het testen van wegen is echter essentieel omdat de computers vertrouwd moeten worden met een verscheidenheid aan verkeersregels en dit zowel voor het exact ‘aanvoelen’ als om de juiste beslissing te nemen. Volgens Google moet een computer 1 miljard mijl gereden hebben vooraleer ze voldoende vertrouwd zijn met de meeste verkeersregels. Googles autonome wagens hadden in mei 3000 mijl afgelegd, het hoogste aantal in de wereld. In China heeft Baidu vorige maand afgekondigd om tegen het tweede semester van 2019 met JAC een gedeeltelijk zelfrijdende auto operationeel te maken. Concurrent Tencent werkt op dit gebied samen met Shanghai International Automobile City. Vandaag brengt de Financial Times het verhaal dat Tencent in Guangzhou Automobile Group zijn productiepartner gevonden heeft. Alibaba werkt qua slimme voertuigen al een tijdje samen met SAIC Motor.
Bron: Caixin, FT
Zie ook CNN-video

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *