De Chinesse ociale netwerksite ‘Renren’ is na vier jaar bestaan uit de rode cijfers geraakt. De site, die vergeleken wordt met Facebook en voordien Xiaonei heette, ziet z’n leden elke dag aangroeien met 100.000 à 200.000.
Renren is in handen van ‘Oak Pacific Interactive’, een onderneming met 1200 werknemers. Oak Pacific heeft nog andere sites in het bezit: sociale netwerksite ‘site51.com’, het interactieve internetportaal ‘mop.com’, de IT-gemeenschap ‘donews.com’, en ‘kaixin001.com’.
Xiaonei was aanvankelijk een sociale netwerksite voor studenten. Het werd in december 2005 opgestart door gediplomeerden van de Qinghua-universiteit, die het initiatief verlieten in juli 2007. In april 2008 nam de Japanse Softbank een aandeel in Oak Pacific ter waarde van 430 miljoen $. Vorig jaar had Xiaonei 22 miljoen actieve leden en 40 miljoen geregistreerden. Nu zouden er rond de 80 miljoen gebruikers zijn.
Ondertussen werd het doelpubliek uitgebreid naar ongeveer iedereen. De naam werd veranderd in Renren-Xiaonei. Renren betekent zoveel als iedereen. CEO Joe Chen Yizhou onthulde dat de site na vier jaar bestaan eindelijk uit de rode cijfers geraakt. China telt echter ongeveer 340 miljoen internetgebruikers en over een jaar worden er 400 miljoen verwacht. Daarvan worden elke dag 100.000 tot 200.000 lid van de site, aldus Chen. Een van de redenen van het succes ligt volgens Chen in het feit dat de site zich heeft ontwikkeld als een platform voor “derde partijen” en hun applicaties met vooral de nadruk op ontspanning en spelletjes. De site werkt met meer dan 1000 “derde partijen” en sommige daarvan stellen 50 tot 100 personen tewerk.