Robots werken aan de band bij Geely

Geelys slimme Zeekr fabriek te Ningbo zet robots in aan de auto-assemblagelijn. Daarbij combineren de robots een ‘netwerk brein’ dat hen collectieve taken aanwijst met eigen minihersenen om de toegewezen taken uit te voeren. Ze verzamelen ook gegevens die worden opgeslagen in een database.

Mensrobot uit de ‘Walker’-serie van UBTech voert sorteerwerkzaamheden uit op de Beijing World of Robots Foto Xinhua Disclaimer

In Geely’s Zeekr 5G s mart factory te Ningbo werken tientallen geavanceerde mensrobots naadloos samen op de fabrieksvloer. Ze sorteren materialen, transporteren dozen en zetten kwetsbare auto-onderdelen in elkaar. De Walker S1 robots ontwikkeld door UBTech uit Shenzhen vormen een belangrijke mijlpaal omdat het de eerste keer is dat meerdere mensrobots getraind zijn om samen te werken in verschillende taken en complexe zones in een echte fabrieksomgeving.

De robots werken met behulp van UBTech’s ‘brein-netwerk’ systeem dat hen omvormt van individuele werkers in een gesynchroniseerd, samenwerkend team. Volgens vicevoorzitter Jiao Jichao van UBTech combineert het systeem een ‘superbrein’ voor het nemen van beslissingen met ‘mini-hersenen’ voor real-time acties. Het ‘superbrein’ gebruikt AI zoals DeepSeek om gegevens te analyseren en taken toe te wijzen zoals een manager die toezicht houdt op workflows, terwijl de ‘mini-hersenen’ van elke robot hen in staat stellen om de omgeving waar te nemen, de grijpkracht voor kwetsbare onderdelen aan te passen en live updates te delen met teamgenoten.

De robots werden in actie gezien terwijl ze met camera’s onderdelen in verschillende zones volgden, werkruimtes in kaart brachten en flexibele materialen zoals folie voorzichtig hanteerden zonder schade te veroorzaken. Om hun vaardigheden te verbeteren, verzamelen de robots gegevens in terwijl ze taken uitvoeren. Jiao zei dat dit proces al ‘honderden miljoenen’ realistische industriële data heeft opgeleverd die worden opgeslagen in een kennisdatabase. Robots kunnen hiermee snel nieuwe vaardigheden leren voor verschillende taken aan de lopende band. UBTech werkt al samen met autofabrikanten als BYD en BAIC en logistieke gigant SF Express om toepassingen van de Walker S-serie te bevorderen. ‘We zijn van plan om met meer fabrieken samen te werken, de implementatie van multi-robot training te bevorderen en het gebruik van humanoïde robots in industriële omgevingen uit te breiden’, aldus Jiao.

Het bedrijf heeft niet bekendgemaakt hoeveel S1-robots het bedrijf heeft ingezet in de Zeekr-fabriek, maar op een ‘groepsfoto’ van de robots was te zien dat het er ongeveer 20 waren. UBTech is van plan om dit jaar tussen de 500 en 1.000 van zijn Walker S-serie robots te leveren aan klanten, waaronder autofabrikanten, Apple-leverancier Foxconn en logistiek bedrijf SF Express.

Automatisering en robotisering kunnen China in staat stellen de terugval van de arbeidsbevolking op te vangen. Van westerse zijde wordt geopperd dat China sneller ouder zal zijn vooraleer het rijk/welvarend is. De robotisering is echter een middel  om het productieapparaat te blijven optimaliseren met een dalende arbeidsbevolking en zo de welvaart op peil te houden.

Bron: Global Times