Rood toerisme in de lift in China

Mede door de verminderde kansen op buitenlandse reizen tijdens COVID, heeft het binnenlands toerisme de afgelopen jaren een enorme vooruitgang gekend. Naast de befaamde vakantiebestemmingen zoals de bijzondere landschappen en de vakantieparken, is het ‘rode toerisme’ een uniek onderdeel ervan. Deze reisvorm impliceert het bezoeken van plaatsen die een rol hebben gespeeld in de Chinese revolutie. Dit rood toerisme heeft zich inmiddels tot een volwassen industrie ontwikkeld.

Gedenkplaats van een veldslag tussen het Rode Leger en de KMT; foto van de auteur

Nieuwe mogelijkheden

Het binnenlands toerisme in China heeft zich de laatste jaren zo snel ontwikkeld, dat je van een heuse revolutie mag spreken. Dit komt door een combinatie van veranderingen in het leven van de Chinese burgers. Enerzijds zijn de salarissen gestegen, zodat de Chinezen inmiddels over een besteedbaar inkomen beschikken dat ruimte biedt aan andere zaken dan enkel voedsel en kleding. Daarbij komt nog de bekende supersnelle ontwikkeling van de infrastructuur, zowel de (spoor)wegen als het rijdend materiaal. Waar de trein voorheen met een gemiddelde snelheid van 60 km door het land zwoegde, razen Chinese treinen nu met een kruissnelheid van 340 km over de rails en een verhoging is al aangekondigd. Bovendien is er het even snel groeiende netwerk van uitstekende snelwegen, met een maximumsnelheid van 120 km, waarvan steeds meer Chinezen met hun eigen auto gebruik maken.

Toerisme als geldbron

Een groeiend aantal lokale overheden ziet het toerisme als een nieuwe inkomstenbron, die dan ook nog eens makkelijker te beheersen valt dan de landbouw, die van het klimaat afhankelijk is, of de industrie, die zich voortdurend aan de markt moet aanpassen. Veel dorpen en steden met een mooie oude tempel waar je vroeger gewoon naar toe kon gaan en aan de poort een kaartje kopen, hebben het gebied rond die tempel tot ‘toeristische zone’ verklaard en ommuurd. Je moet nu naar de parkeerplaats rijden, parkeren, een kaartje voor de tempel kopen en nog een apart kaartje voor de shuttlebus naar de tempel. Dat laatste kan je eventueel overslaan, maar dan moet je een flink stuk lopen. In het bezoekerscentrum kan je een breed scala aan memorabilia kopen, van koelkastmagneten tot sleutelhangers. Gelovigen kunnen ook nog wierook kopen of een aflaat voor hun zonden.

Rode bestemmingen

Het duurde iets langer, maar op een gegeven ogenblik zagen ook de overheden van regio’s met historische revolutionaire bezienswaardigheden brood in het opkomend toerisme. Een extra stimulans vormt het groeiend nationalisme onder Chinese burgers, mede als reactie op de aanhoudende China bashing door westerse overheden en media. Ondanks al die kritiek wordt China in de niet-westerse wereld duidelijk als een lichtend voorbeeld gezien. Chinezen, en vooral veel jongeren, raken daardoor weer geïnteresseerd in hun recente revolutionaire verleden.

De foto bij dit artikel heb ik zelf genomen tijdens een bezoek aan een locatie in het noorden van Guangxi, waar het regerings- en het Rode Leger een grote slag uitgevochten hebben. Dit vormde een onderdeel van een reis in deze regio die bekend staat om haar fraaie vulkanische bergen, maar waar indertijd ook fel gestreden is. Je kunt het slagveld zelf bekijken en er meer over te weten komen via de multimedia in het hypermoderne museum. De opzet van het geheel riep associaties bij me op me aan de herdenking van de Slag bij Waterloo.

Ondernemingen

Men heeft intussen al speciale reisbureaus voor Rood Toerisme opgericht. Een recent marktonderzoek vermeldt 11 in Rood Toerisme gespecialiseerde bedrijven. Voorts rapporteert het voor 2023 een totale omzet van deze industrie van 77.759 miljard RMB, een toename van 17,5% in vergelijking met het voorgaande jaar. Ook dit is weer een voorbeeld van de manier waarop ondernemen in het moderne China in het socialisme geïntegreerd wordt. Net als bij de tempels garandeert deze opzet een inkomen voor de lokale bevolking en financiering voor de instandhouding van deze gedenkwaardige plaatsen. Op nationaal niveau houdt het de kennis over deze belangrijke periode in de recente Chinese geschiedenis levend. 

Bronnen: marktonderzoek rood toerisme (dd 30/12/2024) en eigen observaties van de auteur