Fusies & overnames, vrijages en samenwerking tussen diverse partijen: het gebeurt allemaal in de bruisende Chinese ICT-wereld. Niet zelden staan de giganten Baidu, Alibaba en Tencent vooraan, zij het niet noodzakelijk in actieve zin. Zo hebben 12 banken de handen ineen geslagen om Alipay te verslaan op het vlak van internetbetalingen.
Niet minder dan 12 banken hebben een internet bankunie gevormd waarbij de kosten voor interbancaire geldtransfers via internet worden geschrapt. Klanten met een rekening bij een bank zullen gemakkelijk bij de andere elf terecht kunnen om elektronische rekeningen te openen voor zowel de betaling van hun rekeningen als voor de aanschaf van vermogensbeheer producten. De internet bankunie dient als een open platform dat diensten en productinnovatie bevordert door een brede samenwerking tussen commerciële banken, verzekeringen, trustvennootschappen en internetbedrijven om zo een win-win te bereiken voor de gehele sector, aldus voorzitter Sun Deshun van China CITIC Bank die ook voorzitter is van de unie. Hij wil ook werken aan veranderingen aan de operaties en winstmodellen van de banken zelf. Daartoe zijn de banken het eens hun systemen onderling te verbinden. Het is duidelijk dat de unie bedoeld is om het betaalsysteem van Alibaba Alipay de wind uit de zeilen te nemen. Alipay telt al 400 miljoen gebruikers, 200.000 winkeliers en 500.000 taxichauffeurs. De banken werken met Unionpay. (China Daily)
Ali Cloud een team met SAP
Ali Cloud en SAP gaan samen cloud computing oplossingen aanbieden aan bedrijven. Edward Chen van SAP Greater China wil hierbij vooral de nadruk leggen op KMO’s/MKB. Voorzitter Simon Hu Xiaoming van AliCloud zei eerder dat de strategische alliantie de Chinese bedrijven wil helpen met hun digitale omvorming. De Duitse software gigant telt in Groot-China 11.000 bedrijven als klant en krijgt de hulp van AliCloud bij het ontplooien van zijn ‘Hana One “software-as-a-service”. AliCloud heeft al meer dan 2,3 miljoen binnenlandse klanten. Volgens analist Robert Lin bij Morgan Stanley telt AliCloud 500.000 betalende klanten en Forrester voorspelt dat de omzet van vorig jaar dat op $ 1,8 miljard geraamd wordt, tegen 2020 zou stijgen tot $ 3,8 miljard. (SCMP)
China Music integreert met Tencent
De grootste streaming muzieksite China Music die 460 miljoen actieve gebruikers bezit, integreert met QQ Music business dat de helft minder leden telt. Tencent dat 2,7 miljard betaalt om haar aandeel in China Music op te trekken van 16% naar 60%, wordt de grootste aandeelhouder van China Music Corporation en steunt diens latere beursgang. De bedoeling van het samengaan van de twee muziekdiensten is het marktaandeel op te drijven tot 60 %. De gecombineerde eenheid die $ 6 miljard waard is, zal functioneren als een Tencent filiaal. Voorzitter Xie Guomin van China Music startte zijn beroepsleven als een advocaat die gespecialiseerd was in intellectueel eigendom. Door duizenden rechtsgedingen spendeerde hij zeven jaar in het verwerven van muziek copyright. Nu is zijn bedrijf zo groot geworden dat het een deel wordt van chatgigant Tencent. Met het samengaan wordt Alibaba qua muziek op een verre afstand gehouden, maar de groep ontdekte deze week wel een nieuwe financieringsbron voor Alibaba Pictures die 300 miljoen investeert. (FT, WSJ, Variety)
Afgelopen weekend meldde de Financial Times dat Jack Ma via een consortium eventjes $4,4 miljard neertelt om Playtika te kopen van het Amerikaanse Caesars Interactive Entertainment. Playtika zijn op casino lijkende online spellen.
Lenovo verkoopt via JD.com
De groep Lenovo heeft webwinkel JD.com uitgekozen als het bevoorrechte online platform om nieuwe strategische producten te lanceren. Volgens Lenovo CEO Yang Yuanqing reikt de strategische alliantie tot en met het uitwisselen van data, technologische innovatie en ontwikkeling van een onlinekanaal. Het op de NASDAQ genoteerde JD.com dat lijkt op Amazon qua werkwijze, zag zijn gebruikers het voorbije jaar stijgen met 73% en Jefferies analist Jessie Guo verwacht tegen het jaareinde 188 miljoen klanten. Nu al bereikt JD.com op het vlak van 3C (computers, communicatie en consumentenelektronica) een marktaandeel van 43 %.
Het ziet er naar uit dat het initiatief van Lenovo een tegenzet is tegen Xiaomi dat vorige week voor het eerst uitpakte met een laptop. Zoals bekend werd Xiaomi groot met goedkopere smartphones maar deze sector is in China verzadigd. Ook de pc-verkoop gaat wat achteruit, maar naar verluidt zit er nog groei in de markt van ultradunne notebooks. Overigens werden in juni zowel Xiaomi als Lenovo uit de top 5 van smartphone verkopers gestoten door de 2 minder bekende lokale merken Oppo en Vivo. (SCMP)
LeEco koopt in VS Vizio
Technologie gigant LeEco heeft in de VS televisieproducent Vizio opgekocht tegen $ 2 miljard. Bedoeling is de vleugels in de VS uit te spreiden om zo wereldwijd een van de topverkopers te worden van smart Tv’s. Vizio is een van de marktleiders van slimme Tv’s in de VS met volgens Strategy Analytics 20 % marktaandeel. De overname die 6 maanden in beslag zou nemen, wacht nog op de reglementaire goedkeuringen. De overeenkomst voorziet ook dat LeEco 49 % verwerft van Vizio’s data software dienst Inscape die afgesplitst zal worden als een afzonderlijke entiteit. Stichter en CEO van Vizio William Wang zal eigenaar zijn van de overige 51%. Inscape kent aan bekeken programma’s codes toe zodat een profiel wordt opgebouwd van de kijker. Het merk Vizio wordt behouden. CEO Jia Yueting van LeEco hoopt tegen 2017 jaarlijks 20 miljoen slimme tv’s te verkopen. (SCMP)