Samsung koopt $ 449 miljoen BYD-aandelen

Shanghai Samsung Semiconductor heeft voor 3 miljard yuan aandelen gekocht in het Chinese BYD. Met dit 1,92 % aandeel in BYD wordt de Samsung chipsafdeling de negende grootste investeerder. De vrijage heeft niet enkel te maken met de wil van Samsung om in China door te breken in de groene wagens, maar ook om op termijn samen te werken op het vlak van de met internet verbonden wagens.

bydgats

Foto uit 2010 met BYD-stichter Wang Chuanfu (l) met Bill Gates, Warren Buffett en diens vennoot Charles Munger (foto Forbes)


Shanghai Samsung Semiconductor is de fabriek van Samsung die in China chips produceert. Samsung heeft ook het filiaal Samsung SDI dat ‘s werelds grootste producent is van lithium-ion batterijen maar niet echt succesvol is op de markt van elektrische auto’s in China.  BYD is een Chinese firma die vooral elektrische batterijen en auto’s produceert. De firma telt 24 fabrieken in China, maar werd pas goed bekend toen Warren Buffets Berkshire Hathaway Energy in de sombere dagen van de financiële crisis 10 % kocht van BYD. Vorig jaar maakte BYD 2,8 miljard yuan winst op 77,6 miljard omzet en daarvan wordt een kwart gerealiseerd door de verkoop van elektrische wagens. In 2015  jaar stak China voor het eerst de VS voorbij als land met de grootste verkoop aan elektrische wagens. Samsung behoort maast Huawei en Microsoft tot een van de grote BYD klanten, maar nu wordt de verhouding een heuse vrijage.
Samsung koopt voor 3 miljard yuan of $ 449 miljoen aandelen zodat het met 1,9 % van de aandelen de negende investeerder wordt in de Chinese firma. BYD wil het geld gebruiken om de uitbreiding van lithium-ion batterijen te financieren en ook voor O&O in groene voertuigen. Beide firma’s willen  ook gaan samenwerken op het vlak van halfgeleiders in wagens, met andere woorden de met internet verbonden wagens: het terrein van de toekomst waar nu al strategische posities worden ingenomen. Het wordt interessant te zien hoe de Zuid-Koreaanse en de Chinese firma elk met hun verschillende ondernemingscultuur in de toekomst gaan samenwerken. Als het partnerschap slaagt, zou het best een winstgevende combinatie kunnen worden in ’s werelds grootste en snelst groeiende markt van elektrische voertuigen. De toepassing van de Samsung chips in de auto’s is eerder een doelstelling op termijn.
Bronnen: China Daily, Forbes

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *