De titanenstrijd tussen de internet giganten laat zich nu ook gevoelen op het gebied van cloudcomputing. Het bestaande duo van Alibaba en het Duitse SAP zal voortaan te maken krijgen met het nieuw bondgenootschap tussen Tencent en Oracle.
Oracle uit Silicon Valley behoort tot de grootste verkopers van bedrijfssoftware. Vorig jaar kocht het voor een slordige 9,3 miljard dollar NetSuite op. Gesticht in 1998 werd NetSuite al geruime tijd erkend als top-provider van in de cloud gebaseerd financieel management en bedrijfsplanning. Oracle dat al sinds 1989 in China actief is, besliste vorig jaar om er zijn verkopers te verdubbelen, zo meldt CEO Mark Hurd in de ‘South China Morning Post’. Oracle wil vooral doorbreken op het gebied van softwarediensten in de cloud.
Dit komt er op neer dat bureau-toepassingen niet meer vanuit de desktop functioneren, maar vanuit de cloud. Daarvoor wordt tussen het bedrijf en de provider meestal een jaarabonnement afgesloten. De Chinese markt voor cloud computing wordt dit jaar op 1,6 miljard dollar geraamd. Hurd gelooft vast dat de trend naar werking vanuit de cloud een onweerstaanbare kracht wordt die gedurende het komende decennium de gehele IT-markt zal domineren. Hij raamt dat 70% tot 80% van de software on site zal overgeplaatst worden naar de cloud.
Partnerschap
Oracle wil jaarlijks 10 miljard dollar verdienen met het wereldwijd aanbieden van software in de cloud. Voorspeld wordt dat die markt in China tegen 2020 tot 4,2 miljard dollar oploopt, zo berekent Forrester Research. Vicevoorzitter McGeever van Oracle bevestigt dat Oracles NetSuite eenheid de opdracht gekregen heeft om voluit te gaan in China. Bij deze uitbreiding kan Oracle profiteren van een samenwerkingsakkoord dat het vorig jaar sloot met Tencent Cloud, de snel groeiende cloudafdeling van internetgigant Tencent. Deze overeenkomst houdt onder meer de verdeling in van de Oracle cloudproducten aan bedrijven.
Zoals bekend zijn in China buitenlandse firma’s die data opslaan onderhevig aan beperkingen indien ze niet samen gaan met een Chinese partner. Op dit terrein heeft het Duitse SAP al in Alibaba Cloud een partner gevonden. SAP realiseerde vorig jaar globaal een omzet van 22 miljard euro (of 26 miljard dollar) en Oracle 37 miljard dollar. Alibaba met partner SAP worden dus heuse concurrenten van Oracle-Tencent. Volgens gegevens van Forrester Research is ‘Alibaba Cloud’ marktleider in China terwijl Microsoft op de tweede plaats komt. Office 365 van Microsoft wordt in China geleverd door partner 21Vianet.
Het Taiwanese bedrijf Picoword tenslotte wil vanuit Cyberworld in Hongkong waar het zijn regionaal hoofdkwartier heeft, software in de cloud uitrollen en beschikt naar eigen zeggen al over 30 klanten in Hongkong, Taiwan en de Volksrepubliek.
Bron: SCMP