Satellieten lanceren wordt eenvoudiger

China loopt zijn technologische achterstand in. Het werkt nu aan een nieuwe generatie draagraketten die vanuit vliegtuigen kunnen vertrekken. Dat zal het lanceren van satellieten goedkoper en sneller maken dan nu met de conventionele raketten die vanop de grond opstijgen.

satelliet

Zo doen de Amerikanen het


Het nieuws is bekend gemaakt door Li Tongyu, de directeur van de afdeling ontwikkeling bij de Chinese Academie voor Technologie van Draagraketten.
Er is al een model ontwikkeld dat satellieten tot 100 kilogram in een lage baan om de aarde kan plaatsen. De productie kan starten zodra de regering dat beslist. Een zwaarder model met een nuttige last van 200 kilogram wordt de volgende stap. Voor nog zwaardere satellieten blijft men bij de traditionele technologie vanop de grond.
De raketten zullen in de lucht gebracht worden door de Y20, het eerste grote transportvliegtuig dat volledig van Chinese makelij is. Op grote hoogte wordt de raket losgelaten. De motoren starten pas na het verlaten van het vliegtuig. De eerste Y-20 werd in juli 2016 opgeleverd aan de Chinese luchtmacht. Het toestel kan maximum 66 ton lading meenemen. Het weegt dan 200 ton bij het opstijgen.

Vaste brandstof

De nieuwe raket werkt op vaste brandstof. Die zijn in ongeveer 12 uur gebruiksklaar terwijl bij traditionele raketten met vloeibare brandstof het voltanken dagen of zelfs weken duurt. Ze zijn niet gebonden aan grondinfrastructuur en minder gevoelig voor de weersomstandigheden. Doordat de nieuwe raketten sneller gelanceerd kunnen worden kunnen ze in noodgevallen defecte satellieten gaan vervangen, of speciale observatiesatellieten lanceren in geval van rampen.
De VS lanceerden de eerste raket vanuit een vliegtuig al in 1990. Het ging om een Pegasus raket die vertrok vanuit een B-52 bommenwerper. Sindsdien zijn er nog 43 lanceringen geweest. Verschillende gespecialiseerde Amerikaanse bedrijven ontwikkelen nieuwe types.
China zelf werkt al geruime tijd op de technologie. Zo toonde China Aerospace Science and Technology Corp., het moederbedrijf van de Academie, al in 2006 een schaalmodel op de luchtvaarttentoonstelling van Zhuhai.
Bron: China Daily

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *