Scandinavische paviljoenen: innovatie en milieu

In deze aflevering hebben we het over de paviljoenen van Zweden, Finland, Noorwegen en Denemarken op de Wereldtentoonstelling. Als rode draad doorheen de vier loopt het belang dat gehecht wordt aan zowel technologische innovatie als respect voor het milieu.
Het thema van het 3000 m² grote Zweedse paviljoen is ‘De vernieuwingsgeest van Zweden’. De architectuur is van Sweco en de PR-firma Springtime tekent voor de communicatie binnenin. Naast Zwedens vernieuwingsgeest wordt de band met de natuur weergegeven.  Het paviljoen bestaat uit vier met elkaar verbonden kubussen waarvan de buitenmuren er uitzien als een stedelijk stratennet. Binnenin zie je natuurfoto’s. De onderste verdiepingen stellen de verschillende stadsdiensten voor: zoals die voor water, binnenklimaat, energie, afval en herbruik, transport en grondstoffen. De bezoekers worden uitgenodigd om mee te denken en te dialogeren met de verworvenheden van de Zweedse cultuur, maatschappij, engineering en tradities. Het is dus meer een ontmoetingsplaats dan een showruimte. Het paviljoen bevat ook een aantal cafés en winkels waar je een kop koffie kunt drinken en intussen naar Zweedse films kijken of muziek luisteren; 22 Robotten bieden vodka aan. Het paviljoen zal na de expo worden hergebruikt. Momenteel zijn 400 Zweedse ondernemingen actief in China en 10.000 doen zaken met het land. China is Zwedens twaalfde handelspartner en de grootste in Azië.
Het Noorse paviljoen, getekend door Helen & Hard Architects, heeft als thema ‘De kracht van de natuur’ en bestaat uit 15 houten ‘bomen’ die gemaakt werden van dennenhout uit Noorwegen en Chinese bamboe. Na de expo worden deze 15 boomvormige structuren geschonken aan verschillende steden in China.  De bedoeling is aan te tonen dat Noorwegen leefbaar is en in nauwe harmonie leeft met de natuur. Het bezoek aan het paviljoen is dan ook een adembenemende tocht langs de kust, wouden, bergen, fjorden en de Arctische regio. Het dak is halfdoorschijnend en wekt energie op met zonnecellen.  Wanneer de duisternis valt, worden vanop het dak lichtshows geprojecteerd. In het gedeelte ‘Kust’ tonen brede schermen hoe Noorwegen zonne-, wind- en getijdenenergie gebruikt. In het deel ‘Bos’ zie je films die zowel de natuur introduceren, het dagelijks leven van de bewoners als het wetenschappelijk onderzoek. De visindustrie en de waterzuivering komen aan bod in het gedeelte ‘Fjorden’.  In de ‘Bergen‘ huist het business center waarin seminaries en andere bijeenkomsten plaatsvinden. In het deel over de ‘Noordpool’ leer je meer over het belang van dit gebied inzake de klimaatverandering, maar ook over de voedselveiligheid. Vanzelfsprekend zijn ook hier in het restaurant lokale delicatessen te proeven als zalm, rendier, schaap met een glaasje Akvavit of water. Momenteel zijn 200 Noorse ondernemingen actief in China; de Noorse Universiteit wil maar wat graag met de Chinese zijde samenwerken inzake duurzame ontwikkeling en ten slotte wil Noorwegen meer Chinese toeristen naar het land halen.
Het Deens paviljoen, dat ‘Welfairytailes’ als onderwerp heeft, is een dubbele stalen spiraal rond het water met de bekende meermin, waarbij je ofwel te voet ofwel met de fiets op het 12 meter hoger gelegen dak klimt. Het van Andersens sprookje  bekende meerminnetje uit Kopenhagen staat nu gedurende de expotijd midden in de vijver van het paviljoen, waarrond kinderen kunnen spelen  of waar je kan picknicken. Het thema is dus een samenvoeging van sprookjes en welvaart en daarmee wil Denemarken tonen dat het gezinsvriendelijk is, aardig, mooi en actief . Deze verhalen behandelen drie thema’s, namelijk ‘Hoe Denen leven’, ‘Wat ze liefhebben’ en ‘Welke richting de toekomst uitgaat’. Hierbij worden kunst, beeld, film, woord en geluid gecombineerd.  Het eerste onderwerp toont hoe de Denen hun leven structureren en hoe steden focussen op duurzaam en kwaliteitsvol leven. Het tweede onderwerp verduidelijkt waaraan Denen waarde hechten en hoe stadsplanning kansen schept voor groei en geluk. Het laatste verhaal toont een visie voor een gemeenschappelijke Deens-Chinese toekomst inzake technologie en kennis waardoor het leven in de steden kan verbeteren. Meer prozaïsch is het zo dat 350 Deense ondernemingen actief zijn in China en dat Deense reders één vierde transporteren van China’s buitenlandse handel. Ook Denemarken heeft zijn grootste investering ooit gemaakt voor een expo: 29 miljoen $, waarvan de helft van het ministerie. De handel tussen Denemarken en China groeide sterk de laatste jaren en China -met Hongkong inbegrepen- is momenteel Denemarkens zesde grootste afzetmarkt.
expofinHet Fins paviljoen heet ‘Kirnu’ -wat reuzenkom betekent- en was de beste van meer dan 100 inzendingen. De architect is Teemu Kurkela van het bureau JKMM.  De grote kom komt als een eiland uit het water en over een brug komen de bezoekers in het paviljoen: het paviljoen is niet symmetrisch. De ingang is klein en in de schaduw, boven het onoverdekte atrium binnenin zie je wolken en hemel.  De houten vloer lijkt op een kade en ruikt wat naar teer. Er lopen glooiende gangen doorheen de tentoonstelling. Het hoofddoel is een visie te tonen op gelukkig leven. Volgens de Finnen zijn de 6 peilers hiervan vrijheid, creativiteit, innovatie, gemeenschapszin, gezondheid en de natuur. Deze vind je ook terug in de architectuur van het paviljoen. Ook hier drie grote ruimtes: in het welkomgedeelte wijzen virtuele gidsen de weg doorheen de tentoonstelling; het tweede gedeelte toont adembenemende landschappen, maar ook uitingen van economie, onderwijs en cultuur. Het derde deel heet ‘Droomstad’ en toont de oplossingen die Finland voorstaat inzake de stedelijke problematiek. Woorden worden niet gebruikt, enkel muziek van Sibelius. Een première zijn de 200 mobiele telefoons Nokia N900 die veranderen van kleur als je er langs loopt. Ook de liften KONE tonen het laatste technologische snufje met Radio Identificatietechnologie. Vooral de dakbekleding is origineel: deze is gebaseerd op een combinatie van gerecycleerd papier dat waterbestendig gemaakt werd en plastic. Het Finse paviljoen is ook het enige met een sauna van 100 m², enkel voor vips toegankelijk weliswaar. Uiteraard ook hier een restaurant, winkel, toiletten, … en ook een gevarieerd programma van animatie door kunstenaars uit diverse genres. Na de expo wordt ook deze structuur gewoon gedemonteerd. Zo’n 300 Finse ondernemingen hebben in China geïnvesteerd en China is Finlands vierde handelspartner.
Presentaties/Video’s: Zweeds paviljoen, Noors paviljoen , Deens paviljoen , Finland paviljoen.
Uizending Dialogue over Zweden-China (25 min)

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *