Niettegenstaande VS-sancties blijkt de sector van Chinese scheepswerven behoorlijk stand te houden en realiseerde vorig jaar een recordgroei. Bijna alle onderdelen worden aangeleverd door lokale bronnen zo bevestigt een onderzoek.
Het onderzoeksteam, onder leiding van professor Liu Cungen aan de School of Naval Architecture, Ocean and Civil Engineering van de Shanghai Jiao Tong University onderzocht de veerkracht van de Chinese scheepsbouw tegen de sancties. Het was in 2020 dat de VS 29 scheepsbouw entiteiten toevoegde aan de sanctielijst zogezegd ‘wegens redenen van nationale veiligheid’. In een door vakgenoten getoetst artikel, gepubliceerd in het Chinese academische tijdschrift Marine Development and Management zeggen de onderzoekers dat scheepswerven nog steeds toegang hebben tot alle gespecialiseerde apparatuur, op een beperkt deel na.
Ondanks de sancties liet de sector vorig jaar een recordgroei zien: het aantal voltooide Chinese schepen steeg met bijna 12 % op jaarbasis tot 42,32 miljoen ton draagvermogen – meer dan in elk ander land samen. De nieuwe orders stegen ook met 56 % en veel voor geavanceerde scheepstypen zoals de dure roll-on/roll-off voertuigtransportschepen die goed waren voor 83 procent van de wereldwijde nieuwe orders, zo blijkt uit gegevens van de China Association of the National Shipbuilding Industry. Dezelfde vereniging deelde mee dat de winsten van de grote scheepsbouwers stegen met 131 % j-o-j tot 25,9 miljard yuan en hun belangrijkste bedrijfsinkomsten bedroegen 623,7 miljard yuan, een stijging van 20 %.
Twee risico’s
Een nauwkeurige beoordeling van de huidige situatie is echter nodig en op basis van hun analyse hebben op dit moment slechts twee soorten schepen te maken met relatief hoge risico’s voor de toeleveringsketen – grote LNG-tankers en luxe cruiseschepen. LNG moet worden opgeslagen bij extreem lage temperaturen en China is (nog) niet in staat om vijf belangrijke onderdelen voor de schepen te maken – tankonderhoudssystemen, cryogene materialen voor de scheepvaart, cryogene pompen en kleppen, zo vonden de onderzoekers. Scheepswerven hebben ook moeite om binnenlandse leveranciers te vinden van deursluitsystemen, entertainmentapparatuur, cateringfaciliteiten en accessoires voor medische ruimten voor luxe cruiseschepen. De onderzoekers merkten ook op dat de scheepsbouwindustrie nog steeds volledig afhankelijk is van import voor het aandrijfsysteem dat speciaal is ontworpen voor luxe schepen.
Ondanks deze moeilijkheden blijft China het enige land ter wereld dat in staat is om alle 18 grote scheepstypen te bouwen – waaronder LNG-tankers en cruiseschepen – en staat het wereldwijd op de eerste plaats wat betreft het aantal bestellingen voor 14 van deze schepen. Volgens de China Association of the National Shipbuilding Industry bedragen de bestellingen momenteel 140 miljoen ton – gelijk aan de waterverplaatsing van meer dan duizend Ford-klasse vliegdekschepen – die allemaal binnen de komende drie jaar moeten worden geproduceerd.
Op het gebied van staalplaten voor de scheepvaart, anticorrosiematerialen, infrastructuur, productietechnologie en scheepsreparaties kunnen Chinese leveranciers de beste producten en diensten ter wereld leveren, merkten de onderzoekers op. Alle apparatuur die nodig is voor eindassemblage en constructie kan alleen al in de regio van de Yangtze River Delta worden gekocht, waardoor zowel de logistieke kosten als de opslagkosten laag blijven.
Voorzienig
Hoewel de scheepsbouwcapaciteit van de VS bijna te verwaarlozen is naast die van China – slechts 0,2% van het wereldwijde totaal – moet China volgens de onderzoekers niet op zijn lauweren rusten. Japan en Zuid-Korea blijven sterke concurrenten in de scheepsbouwindustrie, terwijl Europa een aantal high-end ondersteunende productmarkten blijft domineren, aldus de onderzoekers. De studie beveelt aan om tegenmaatregelen te formuleren voordat de VS haar bondgenoten vraagt om mee te doen aan verdere sancties tegen China, om het internationale, vooral Europese, monopolie op ondersteunende sectoren te doorbreken.
Ondanks het feit dat China de productiemogelijkheden heeft, blijft het grote hoeveelheden speciaal staal, communicatieapparatuur en andere onderdelen invoeren die zouden kunnen worden getroffen door een uitbreiding van de sancties, aldus de onderzoekers. Europarlementslid Caroline Nagtegaal (VVD) heeft al gepleit voor een betere bescherming van de Europese scheepsbouw en luchtvaart tegen wat ze oneerlijke concurrentie uit China noemt.
Bron: SCMP