Google, dat als internetzoekmachine het onderspit moest delven tegen Baidu, brengt alles in het geweer om qua 3G-diensten Baidu de loef af te steken. Hierbij moet echter wel rekening gehouden worden met de derde hond in het spel, huidige marktleider Easou.
China startte pas dit jaar met 3G, maar iedereen lonkt begerig naar de markt van de reeds 700 miljoen GSM-gebruikers. Ook Google vindt de 3G-intrede een enorme opportuniteit. Lee Kaifu, Googlevoorzitter voor Groot-China, geeft volgend voorbeeld: iemand die vastzit in Pekings verkeer kan een verkeersplan in ‘real time’ op GSM wel gebruiken.
Reeds 155 miljoen Chinezen maakten verbinding met internet via het mobieltje. Momenteel is het internetverkeer via de GSM nog 20 keer kleiner dan via de PC, maar dit kan sterk stijgen eenmaal de infrastructuur klaar is. Lee geeft Japan als voorbeeld, waar 3G ter beschikking is sedert 2001: 82 miljoen internetgebruikers surfen via hun PC en 75 miljoen via hun GSM. Google lanceerde het Androidprogramma voor GSM’s, startte in 2007 met twee niet-zoekprogramma’s en sloot een partnership met ‘China Mobile’. Momenteel wordt gefocust op lokalisatiegebaseerde toepassingen zoals Latitude, waarbij de plaats wordt bepaald van vrienden en een sms’je kan gestuurd worden voor een afspraak. Andere toepassingen tonen resto’s, bioscopen of andere interessepunten. Dat het Google ernst is, bewijzen onder meer enkele topaanwervingen en het feit dat nu, in tegenstelling tot normaal, in de metro reclame wordt gemaakt voor de 3G-dienst.
Uiteraard zit concurrent Baidu ook niet stil. Manager Amella Wei ziet mobiel internet als een aanvulling op PC-gebaseerd internet. Zij verwacht, naast het zoeken, veel van sociale netwerken en ook van lokalisatietoepassingen. Baidu heeft eveneens enkele topaanwervingen gedaan om de 3G-dienst te leiden, maar was eerder traag om in actie te schieten. In mei werd een partnerschap afgesloten met ‘China Telecom’, de kleinste speler, en ook zijn er akkoorden met Samsung, Lenovo, Nokia en Motorola voor het voorinstalleren van een zoekbox in de mobieltjes.
Vorig jaar had Baidu 60 % van de onlinezoekmarkt en Google 30 %. In de mobiele sector liggen de cijfers dichter bijeen: 29 % voor Baidu en 27 % voor Google. Marktleider met 34 % is Easou uit Shenzhen, dat pas opstartte in 2005. Easou heeft 6 miljoen gebruikers per dag en zal het personeel volgend jaar optrekken van 600 tot 1000. In november vorig jaar kreeg de firma nog 12 miljoen $ van financiers, zodat de start-up nu 17 miljoen kapitaal heeft, dat onder meer komt van AXA-Equity en iD Ventures (voorheen Acer Technology Ventures). Vanzelfsprekend zal Easou het marktleiderschap willen behouden. De strijd die in China ook om de 3G-diensten zal losbarsten, beloofd spannend te worden.
Nauwelijks één dag na de publicatie van dit artikel werd bekend dat het hoofd van Google-China Kai-Fu Lee half september aftreedt. Google heeft nog altijd maar de helft van Baidus percentage klanten. Lee kwam in 2005 van Microsoft-China en voordien bij Apple. Er werd geen opvolger aangekondigd: zijn taken zullen worden overgenomen door twee reeds aanwezige collega’s. Lee zelf wil in Peking iets zelf opstarten dat voor de jeugd “een technologisch mirakel” zou betekenen.
Bron: Asia Times De auteur van het artikel brengt binnenkort het boek ‘Red Wired: China’s Internet Revolution’op de markt; China Daily
Lees ook artikels met tag-Internet (klik onderaan)