Op 28 juli 1976 trof een aardbeving met een kracht van 7,8 op de schaal van Richter de stad Tangshan in de provincie Hebei (Noord-China, naast de stadsprovincies Beijing en Tianjin). Dit is ongetwijfeld een van de grootste natuurrampen die er in China en in de wereld gebeurd zijn, zeker in de 20e eeuw. Er vielen meer dan 240.000 slachtoffers. De Culturele Revolutie was nog niet uitgewoed, de periode van de hervormingen zou pas twee jaar later beginnen.
Over deze aardbeving heeft Feng Xiaogang een film gemaakt met de titel Aftershock, naschok, (werktitel Tangshan Earthquake). Het verhaal zoomt in op de keuze die een moeder moet maken tussen het redden van haar zoon of haar dochter. (Ze kiest voor het jongetje; het meisje wordt later toch nog gered maar zal het haar moeder tientallen jaren lang kwalijk nemen). De stad Tangshan is een van de sponsors van de film. Feng Xiaogang heeft overlevenden van de aardbeving en hun nakomelingen als figuranten laten meespelen. Hun getuigenissen, die spontaan opwelden, zijn in de film verwerkt.
De film is een productie van IMAX (films op reuzenscherm) in samenwerking met het particuliere Chinese filmbedrijf Huayi Brothers. De film wordt vertoond in 4000 zalen in de Volksrepubliek. Het is de eerste Chinese film in het reuzenformaat IMAX en de eerste film met een zo grote distributie. Bij de première voor 15.000 inwoners van Tangshan (met een ceremonie die vier uur duurde) waren velen tot tranen bewogen. De filmmaatschappij had zakdoekjes uitgedeeld en T-shirts met het zinnetje “Tangshan raakt de wereld”.
Feng Xiaogang (links afgebeeld) staat bekend om zijn commerciële vaardigheid. Hij wil als Chinese filmmaker van Hollywood leren en het tegelijk concurrentie aandoen. Hij voelt zich af en toe afgeremd door de censuur, als die hem belet de Amerikaanse sensationele manier van filmen te imiteren. Ook nu vragen sommigen zich af of het wel gepast is deze ramp op zo’n reusachtig scherm te brengen, en anderen vrezen dat de herinneringen te heftig kunnen zijn voor nabestaanden en voor de slachtoffers van de recente aardbevingen in Sichuan 2008 en Qinghai 2009. De bezwaren zijn waarschijnlijk onterecht. Dat zou je kunnen afleiden uit de waardering die dit familiedrama ondervond van het publiek bij de voorvertoningen.
De filmmaker en zijn medewerkers brachten een bloemenhulde bij het grote monument ter herdenking van de aardbeving, de ‘klaagmuur van China’, een marmeren gedenkteken met alle namen van de 240.000 slachtoffers.
Bronnen: People’s Daily, www.danwei.org
zie ook: http://cfensi.dramaddicts.com/forum/blog.php/