Sector Chinese huishoudtoestellen stevig verankerd

Vorig jaar bereikte de sector van de Chinese huishoudtoestellen een omzet van 1.140 miljard yuan, zowat 3,2 maal meer vergeleken met tien jaar voordien. China werd onbetwist ‘s werelds fabricagecentrum van huishoudtoestellen. De sector bereidt zich voor op de technologische- en milieu-uitdagingen van de toekomst.
Voorzitter Jiang Feng van ’s China Household Electrical Appliances Association heeft de nieuwe ontwikkelingen en doorbraken met eigen ogen zien gebeuren. In 2002 toen China pas tot de WTO was toegetreden, bedroeg de productie van zijn sector 269 miljard yuan waarvan 8,7 miljard werd geëxporteerd. In 2011 bedroeg de totale productie 1.142 miljard yuan en de export 47 miljard, dus vier tot vijf maal meer. Sinds vele jaren staat China vooraan en de Chinese producten hebben een groot marktaandeel. Bij de witte toestellen varieert China’s marktaandeel van de globale export tussen 30 % bij grotere gehelen tot 60 % bij de kleine apparaten. In 2009 stonden de Chinese micro-ovens en airco’s in voor respectievelijk 75 % en 57% van de globale exportmarkt; bij de koelkasten 30% en de automatische wasmachines 23 %. Bij de zwarte toestellen produceerde China tussen 2001 en 2010 787 miljoen Tv’s waarvan 400 miljoen verkocht werden op de binnenlandse markt en 387 miljoen uitgevoerd werden. Van deze waren 283 miljoen vlakscherm-Tv’s, waarvan 109 miljoen voor China waren en 174 miljoen voor de uitvoer.
Nu bezit China een aantal leidende merken op de markt. De jaarlijkse verkoop van Haier en van Media overtreffen de 100 miljard RMB. In 2010 bedroeg de productie en verkoop van Media en Gree airco’s meer dan 20 miljoen stuks waardoor beiden elk 20 % van de wereldmarkt bezitten. De productie en verkoop van Galanz en Media micro-ovens hebben zelfs met hun 20 miljoen elk 25 % van het globaal totaal. Haiers 13 miljoen koelkasten zijn goed voor 10 % van de wereldmarkt en 10 miljoen Media’s wasmachines zijn ook goed voor 10%. Bij de zwarte producten die fortuin maakten door de fabricage van Tv’s staan Hisense, Changhong, TCL, Skyworth, en Konka in de top 20 met een jaarinkomen van meer dan 10 miljard yuan.
Het was Haier dat het initiatief nam om actief te zijn in het buitenland. Nu staat het merk voor het derde jaar eerste bij de witte huishoudtoestellen en had in 2011 7,8 % van de wereldmarkt. Media heeft een productiebasis in Vietnam opgezet, heeft overnames verricht in Egypte, Brazilië en Indië en heeft kantoren in Maleisië, Indonesië en Thailand zodat de ontplooiing in het Midden Oosten, Latijns Amerika en andere opkomende markten zo goed als voltooid is. West Europa staat nauwelijks op de kaart. Vanzelfsprekend verschaft de toelagepolitiek van de Chinese regering voor de boeren die (groene) huishoudtoestellen aankopen nieuwe mogelijkheden. Eind augustus werden via deze toelagen 269 miljoen toestellen verkocht voor 642 miljard yuan: een stevige hulp om de landelijke markt te betreden.
Technologische innovatie is nodig voor de toekomst. Bij de zwarte huishoudtoestellen was er een evolutie van zwart-wit TV-s over kleuren Tv’s tot vlakscherm Tv’s die al 95 % van de markt vertegenwoordigen. Nu wordt de overgang gemaakt van analoog naar digitaal, van standaard resolutie naar hoge definitie, van eenrichting tot tweerichtings en van 2D tot 3D. Bij de witte huishoudtoestellen ligt de klemtoon op hoge efficiency, grotere volumes, wascyclinders, energie besparende airco’s…Kleinere toestellen waaronder elektromagnetische ovens, soja-melkmachines en elektrische kokers zijn in volle opgang. De China Household Electrical Appliances Association heeft een stappenplan opgesteld voor de evolutie naar 2015 en 2020 toe: doelstellingen worden bepaald qua energiebesparing, koolstofuitstoot en milieubescherming, kwaliteit, product-intelligentie en geavanceerde productie. Door het stappenplan wil de sector een stevige grondslag leggen om verder meer concurrentieel te blijven. Feit is toch dat de Chinese merken nog een tandje zullen mogen bijsteken vooraleer ze in Europa zo bekend zullen zijn als de Japanse merken.
Bron: Economy Daily

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *