Sector e-fietsen ondersteboven door regulering

Vanaf 1 januari mogen houders van e-fietsen die sneller rijden dan 20 km/u en niet meer dan 40 kg wegen enkel nog op de openbare weg rijden met vergunning, nummerplaat en verzekering. De sector klaagt dat dit de meeste producenten het failliet injaagt. 
ebikeOp China’s wegen rijden 120 miljoen e-fietsen. Volgens de oude regelgeving rijden e-fietsen aan niet meer dan 20 km/u en wegen ze niet meer dan 40 kg. De nieuwe regelgeving, die met nieuwjaar ingaat, bepaalt dat de tuigen die sneller gaan en meer wegen als motorfietsen worden bestempeld. Daarvoor moeten de houders in bezit zijn van vergunning, nummerplaat én verzekering. Volgens de kleine en middelgrote producenten zullen zij daardoor echter failliet gaan. Zo’n 90 % van de e-fietsen die momenteel op de baan zijn, overschrijden de standaard en zullen als motorfietsen worden bestempeld. Het wordt een harde keuze voor de consument: ofwel betalen ze 600 yuan voor vergunning, plaat en verzekering, ofwel laten ze hun tuig op stal, ofwel betalen ze nog meer boete. Volgens officiële cijfers uit Hangzhou vielen tijdens de eerste tien maanden 110 doden bij incidenten met e-fietsen, ofwel 18 % van de lokale ongevallen.
Momenteel zijn er 2394 producenten van e-fietsen, waarvan meer dan 100 ook motorfietsen vervaardigen. Als de nieuwe regelgeving van kracht wordt, moeten deze producenten zich converteren naar motorfietsen. Volgens de Chinese wet moeten dergelijke producenten echter een investering hebben van 200 miljoen yuan en een kapitaal van minstens 80 miljoen yuan. Resultaat zou zijn dat 2000 huidige producenten van e-fietsen in het zwart zouden beginnen werken.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *