China zal meer mensen aanmoedigen om in de huishoudelijke dienstensector te gaan werken door de beoordelings- en betalingssystemen voor werknemers te verbeteren, aldus het HR-ministerie. Meer middelen voor opleiding worden eveneens voorzien.
China heeft in de huishoudelijke dienstverlening meer dan 30 miljoen mensen in dienst bij ongeveer 1 miljoen bedrijven. Er is echter een tekort aan werknemers voor babyverzorging & ouderenzorg en de werknemers zelf heten ‘onprofessioneel’ te werken.
Eerder in juni publiceerde het ministerie samen met zes andere departementen, zoals het ministerie van Onderwijs en de Chinese Federatie van Vakbonden een staatsrichtlijn voor een betere ontwikkeling van de sector. Dit wordt nagestreefd door de beoordeling en het management van de werknemers te standaardiseren en door meer vaardigheidscompetities te organiseren om hun werkvaardigheden en professionaliteit aan te scherpen.
Ambtenaar Wu Houde van het ministerie van Human Resources zei tijdens een recente nieuwsconferentie dat het ministerie op basis van de richtlijn meer trainingscursussen zal ontwikkelen en trainingsbases zal opbouwen om tot meer gekwalificeerde werknemers in de huishoudelijke dienstensector te komen. ‘We zullen meer bedrijven in de huishoudelijke dienstverlening ondersteunen om hun eigen merk op te bouwen, terwijl we het toezicht op hen verscherpen met het oog op een eerlijker en redelijker betalingssysteem voor hun werknemers. We moedigen sociale organisaties, bemiddelingsbureaus en instellingen voor rechtsbijstand aan om de rechten van huishoudelijk personeel te beschermen,’ verklaarde hij.
Hij voegde eraan toe dat het ministerie meer mensen zal aanmoedigen om een baan te vinden of een bedrijf te starten in de huishoudelijke dienstverlening door hen een aantal haalbare beleidsmaatregelen aan te bieden. ‘We zullen ook meer vaardigheidswedstrijden organiseren voor huishoudelijk personeel om hen een sterker gevoel van eer en identiteit voor het beroep te geven’, voegde Wu eraan toe.
Bron: China Daily