‘Sector schone energie floreert door technologie, niet door subsidies’

Omdat in westerse kringen gedacht wordt dat de Chinese schone energiesector gedreven wordt door toelagen, bezocht China Daily ter plaatse een aantal fabrieken. Boodschap is dat hun concurrentieel vermogen qua kosten een direct resultaat is van technologische vaardigheid en de kracht van toeleveringsketens.

Robots in een geautomatiseerde assemblagelijn van NIO Foto Xinhua Disclaimer

Het begint mondgemeen te worden dat zowel in Washington als in Brussel gedacht wordt dat China de westerse markten overspoelt met producten uit de schone energiesector die over gesubsidieerd zijn. China Daily ging kijken naar de EV-hub Hefei, naar een zonnepanelen- en naar een batterijenfabriek waaruit blijkt dat hun bloei eerder toe te schrijven is aan geavanceerde technologie.

Geautomatiseerde fabriek

In het ultramoderne productiecentrum van NEV-producent NIO te Hefei (Anhui) beheert een innovatief platform voor het opslaan en ophalen van voertuigen op efficiënte wijze meer dan 700 carrosserieën, waardoor een naadloos proces voor gepersonaliseerde productie mogelijk wordt. In de drukke werkplaats werkt een vloot van meer dan 800 intelligente robots met hoge precisie. Deze geavanceerde machines zijn in staat om vier autodeuren met een foutmarge van niet meer dan 0,5 millimeter in slechts 98 seconden te installeren. Het hele proces, vanaf het moment dat een klant een bestelling indient tot het moment dat de auto klaar is op de productielijn, duurt slechts 14 dagen.

Hefei ontwikkelt zich snel tot een NEV-productiecentrum want de stad trok belangrijke spelers uit de industrie aan waaronder het hoofdkantoor van NIO, de fabriek van Volkswagen voor modulaire elektrische aandrijfplatformen en de BYD-basis. Het BYD-jaarverslag voor 2023 onthulde overigens dat de O&O-uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling tot ongeveer 39,6 miljard yuan stegen wat een groei van 112 % op jaarbasis betekent en de O&O-uitgaven van Tesla overtreft.

China’s NEV-sector loopt overigens voorop in technologische innovatie met een aanzienlijke toename in O&O-activiteiten. ‘China neemt een proactieve houding aan bij de ontwikkeling van nieuwe technologieën en grondstoffen in de hele NEV-industrieketen met een veelheid aan inheemse technologische innovaties ‘, beweert voorzitter Xia Yingsong van Zhongding Group. Zhongding uit Anhui is gespecialiseerd in een reeks auto-onderdelen, waaronder afdichtingsoplossingen, systemen voor trillings- en geluidsreductie, vloeistofbeheer en luchtveersystemen. ‘Gebruikmakend van de voordelen van een enorme marktomvang en een gevarieerd aanbod van producttypes, verifiëren Chinese fabrikanten de compatibiliteit en stabiliteit van auto-onderdelen en gaan ze door met innovaties te midden van intense concurrentie op de markt,’ aldus Xia.

Zonne-tech

Sungrow Power Supply tech-centrum te Hefei Foto: China Daily Disclaimer

De technologische vooruitgang verandert ook het landschap van de zonnepanelenproductie in China. In de slimme fotovoltaïsche modulefabriek van JA Solar teHefei draagt een ingenieur een 5G-ondersteunde ‘augmented reality’-bril en richt zijn blik op een assemblagemachine. Met een eenvoudig woord bevel om een beeld vast te leggen, presenteert het AR-systeem, ondersteund door algoritmen van kunstmatige intelligentie, in minder dan een seconde een gedetailleerd inspectierapport van de apparatuur, waarin wordt gerapporteerd: ‘Geen trillingen, klemming normaal, geen uitstekende schroeven op het nylon blok’. Dit geavanceerd slim systeem, het geesteskind van de Hangzhou starter Rokid heeft de efficiëntie van de productielijn met meer dan de helft verhoogd. Deze slimme assemblagelijn heeft bijgedragen aan de helft van de totale productie van de fabriek.

Sungrow Power Supply ook met hoofdkantoor te Hefei is een toonaangevend bedrijf in de Chinese zonne-energiesector. Het bedrijf heeft grote AI-taalmodellen opgenomen in zijn veiligheidswaarschuwingsprotocollen en introduceerde een diagnostisch systeem dat is ontworpen om de industriële normen voor voorspellend onderhoud te verhogen. ‘Met dit systeem kunnen we continu vitale parameters zoals spanning, stroom en temperatuur voor elke batterijcel controleren,’ zegt algemeen manager Xu Sheng van Sungrow‘s smart energy product center. ’Voor een energiecentrale die 100 MWh elektriciteit kan opwekken, is het systeem binnen een minuut in staat een uitgebreid diagnoserapport te produceren,’ aldus Xu. Deze intelligente oplossing biedt proactieve waarschuwingen tot zeven dagen voor het optreden van afwijkingen en heeft het potentieel om de operationele efficiëntie met 30 %  te verbeteren.

Groeiende clusters

CATL Liyang door WEF erkend als Global Lighthouse Network Foto CATL Disclaimer

Naarmate China vooruitgang boekt op het gebied van nieuwe kwaliteitsproductiekrachten, groeit de totale factorproductiviteit. In het 6.000 m² grote driedimensionale magazijn van PTL’s Liyang-faciliteit in Changzhou (Jiangsu) werkt een vloot van 50 intelligente vorkheftrucks en 34 transportrobots onverdroten door. Deze machines orkestreren nauwgezet de logistiek van grondstoffen voor lithiumbatterijanoden en dit onder leiding van een AI-gestuurd robotsysteem. De operationele capaciteiten van het magazijn hebben een opmerkelijke impuls gekregen en zijn met 70 % toegenomen, terwijl de opslagdichtheid met 30 % is geoptimaliseerd. Bovendien heeft het systeem in vergelijking met traditionele stapelaars, het energieverbruik met 30 % teruggebracht. De verbeterde logistieke efficiëntie maakt deel uit van het robuuste ecosysteem van de toeleveringsketen dat de NEV-industrie ondersteunt in de regio van de Jangtse River Delta waar industriële steden zoals Hefei en Changzhou liggen.

Changzhou in het bijzonder heeft een prominente positie verworven als nationaal centrum voor de productie van batterijen. Regionale specialisatie, gecombineerd met een geconcentreerde pool van industriële expertise, heeft geleid tot een dynamiek die innovatie stimuleert en de productiekosten drukt. In tegenstelling tot brandstof voertuigen, is de cyclus voor het updaten van NEV’s aanzienlijk verkort. Kleine updates worden meestal jaarlijks uitgevoerd, terwijl belangrijke revisies om de twee jaar plaatsvinden.
Wetenschappers van de Chinese Academie van Wetenschappen hebben hun onderzoekscentrum in Liyang gevestigd en profiteren van de nabijheid van industriële ketens, waardoor hun onderzoeksresultaten naadloos kunnen worden omgezet in praktische toepassingen. ‘Meer dan 10 van onze leveranciers zijn naar hier verhuisd in het kielzog van onze eigen vestiging in de stad,” zegt manager Hua Xia van een energiebatterijfabriek in Liyang die valt onder Contemporary Amperex Technology (CATL) dat is uitgegroeid tot China’s grootste fabrikant van lithium-ionbatterijen voor de auto-industrie.
Een groot aantal bedrijven binnen de NEV-toeleveringsketen, aangevuld met het uitgebreide netwerk van hogesnelheidstreinen en snelwegen in de regio, hebben een dynamische industriële cirkel gecreëerd, van binnen vier uur rijden, verklaart hoofdanalist auto-industrie Song Tingting, bij het Huatai Securities Research Institute. Deze aanpak voldoet aan het principe van lokale inkoop wat kan leiden tot een aanzienlijke verlaging van de transportkosten,’ aldus Song.

Bron: China Daily