Zowel de officiële als de Caixin cijfers van de ‘Purchasing Managers Index‘ voor september wijzen op verdere expansie van nijverheid- en diensten. Nomura verwacht voor het derde kwartaal zelfs een groei met 5,2%.
Het officiële PMI cijfer voor het maakwerk steeg in september tot 51,5 en dat van de diensten tot 55,9. De samengestelde index kwam zo op 55.1 Het Caixin/market PMI cijfer (dat meer KMO’s/MKBs omvat) voor het maakwerk kwam in september uit op 53,0
Binnen de officiële PMI-cijfers steeg de sub index voor nieuwe uitvoerbestellingen met 50,8 over de grens uit van inkrimping en expansie. Ook de sub index voor invoer steeg tot 50,4. Hoewel deze voor werkgelegenheid lichtjes steeg, bleef hij met 49,4 toch nog in krimpmodus. De sub index van de bouw bleef op 60,2 terwijl deze van de diensten steeg tot 55,2.
Volgens CaixinMarket heeft de sterke vraag die zich ook weerspiegelt in de nieuwe uitvoerbestellingen de heropleving in de productie in de hand gewerkt. De bevraagde ondernemingen zeggen dat de invloed van de epidemie geleidelijk vervaagt terwijl de bestellingen sterk stijgen.
Nomura hoofdeconomist Lu Ting denkt dat de sterke cijfers tijdens het derde kwartaal kunnen leiden tot een kwartaalgroei met 5,2%. De Wereldbank voorspelt een jaargroei van 2%. Ter vergelijking: het is sinds 2015 geleden dat België nog met 2% groeide, Nederland zat daar wat boven.
Uit andere statistieken blijkt dat de winsten van de Chinese bedrijven in augustus stegen met 19,1% en de toegevoegde waarde met 5,6%. Vooral de uitrustingssector deed het goed. Gedurende de eerste acht maanden van dit jaar daalden de nijverheidswinsten met 4,4% op jaarbasis. In augustus daalde het verlies van de verlieslatende bedrijven met 37%.
Vakantie
De vakantieperiode van 8 dagen rond de nationale feestdag wordt de lakmoes test voor de sterkte van de diensten na de pandemie. Toerisme en horeca zullen op volle toeren draaien want de overheid heeft met Covid-19 afgeraden buitenlandse bestemmingen op te zoeken. Dit jaar is de vakantieweek rond 1 oktober overigens uitgebreid tot 8 dagen omdat het half herfstfestival dit jaar eveneens op 1 oktober valt.
Voedselbezorgingsgigant Meituan verwacht dat de omzet van het binnenlands toerisme rond 91% schommelt van het cijfer vorig jaar. Het reisbureau Qunar verwacht dat tijdens de vakantieperiode 15 miljoen vluchten worden genomen of een stijging met 10%. De prijzen van de vliegtickets liggen bewust 10 tot 15% lager dan voorheen. China Railway verwacht 108 miljoen passagiers te vervoeren en vorig jaar waren dat er 138 miljoen. Qunar voorspelt dat 600 miljoen uitstapjes worden gemaakt, de China Tourism Academy houdt het op 550 miljoen. Dit is toch een stuk minder dan het 782 miljoen vorig jaar.
De mindere cijfers worden toegeschreven aan het voorzichtig gedrag van de verbruikers die tijdens de pandemie hun spaarcenten hebben aangesproken en ook onzeker zijn over de toekomst. Bijgevolg wordt de reisafstand korter evenals de duur van de uitstap. De China Tourism Academy voorspelt dat voor het gehele jaar het aantal binnenlandse toeristen 43% minder zal bedragen in vergelijking met vorig jaar.
SCMP, Peoples Daily