Tegen het jaareinde zullen de nog honderden overblijvende dieselbussen in Shenzhen vervangen worden door elektrische. Dan wordt het de eerste stad met enkel e-bussen. Na de busvloot komen de taxi’s aan de beurt voor omvorming naar alles elektrisch. Beijing volgt hierin Shenzhen op.
De nog honderden bussen die op diesel rijden te Shenzhen zijn aan de laatste maanden toe. Tegen het jaareinde worden ze vervangen door elektrische bussen. Dan wordt Shenzhen met zijn 14.000 elektrische bussen de eerste stad met enkel elektrische bussen.
Het bedrijf BYD levert 80 % van de elektrische bussen in Shenzhen. In 1995 begonnen met elektrische batterijen, pakte het de productie van voertuigen op nieuwe energie aan in 2003. De eerste e-bus die dateerde uit 2011. Deze had door de grote batterijen maar weinig ruimte voor passagiers. De overheidssubsidie in 2014 zorgden voor een doorbraak. Vorig jaar streefde BYD Tesla voorbij als de grootste producent van elektrische voertuigen en het bedrijf voert uit naar 50 landen en 200 steden.
Eind 2015 legde Shenzhen partijsecretaris Ma Xingrui de drie stedelijke bus operators Shenzhen Bus Group (SBG), Shenzhen Eastern Bus Company en Shenzhen Western Bus Company de verplichting op om binnen 3 jaar volledig elektrisch te gaan. Shenzhen Bus Group was met de volledige vervanging al klaar in juni. De operator raamt dat de volledige vervanging jaarlijks 400.000 ton uitlaatgassen bespaart. Toch blijven er nog twee problemen: de bussen zijn duur en er is een breed netwerk van oplaadpunten voor nodig. Zelfs na de staatstoelage kost een e-bus 1,8 miljoen en een dieselbus 500.000 yuan. Shenzhen heeft naar schatting 277 oplaadstations en meer dan 28,000 oplaadpunten waarvan SBG er respectievelijk 82 en 1.341 huurt. Het duurt 20 minuten om een bus op te laden en een oplaadbeurt is goed voor 80 km rijden. Ook Beijing doet mee met de omvorming naar elektrisch. Op drie jaar tijd zal het aantal elektrische bussen op het hoofdstedelijk net toenemen van 10 % tot 60%.
De volgende uitdaging die Shenzhen zich stelt, is de vloot taxi’s elektrisch te maken. Ook de hoofdstad is van plan om in een eerste fase het aantal elektrische taxi’s van 1000 nu op te trekken tot 10.000. Beijing spendeert 9 miljard yuan om de vloot van 70.000 taxi’s om te vormen. Momenteel moeten alle nieuwe of te vervangen taxi’s elektrisch zijn, aldus een programma tegen luchtverontreiniging van Beijing, Tianjin en Hebei.
Cijfers
*Volgens Electrec is China nu ’s werelds grootste markt van elektrische voertuigen met een vloot van 600.000 auto’s, meer dan de VS- en de Europese markt samen. In oktober werden 92.000 voertuigen op nieuwe energie vervaardigd en 91.000 verkocht, een vooruitgang met 85% en 106%.
*De totale autoverkoop bleef vorige maand stabiel op 2,7 miljoen. Tijdens de eerste 10 maanden stegen zowel de productie als de verkoop met meer dan 4% tot een kleine 23 miljoen.
*De andere producent van elektrische voertuigen CATL is van plan om via een beursgang 2 miljard dollar op te halen. Met dit geld hoopt CATL 24GWh toe te voegen aan de capaciteit van haar Fujianfabriek.
*Volkswagen zal in China tegen 2025 10 miljard € investeren in nieuwe energie voertuigen. Daarmee wil het 40 lokaal geproduceerde wagens vervaardigen. De productie van elektrische voertuigen zal tijdens het eerste semester van volgend jaar starten.
Bronnen: FT, cleantechnica, en.ce.cn, SCMP