Vijftien jaar geleden haalden de bewoners uit Hongkong hun neus op voor Shenzhen wegens het vervuilde milieu. Ondertussen heeft de stad zich hervormd tot de Chinese stad met het meest duurzame milieu en kijken de ngo’s uit Hongkong vol afgunst naar de buur.
De bewoners van Hongkong konden hun ogen niet geloven toen Shenzhen in 2002 een milieuprijs kreeg van de United Nations. Shenzhen beschouwden ze immers als een vervuilde fabrieksstad die ze enkel bezochten om goedkope spullen te kopen.
De tijd van het uitspuwen van donkere gifwolken is echter voorbij en de stad heeft een enorme veranderingen ondergaan met nieuwe parken en gebieden voor restaurants, betere huisvesting en een betere luchtkwaliteit. Door de straten van Futian of Nanshan wandelen is een schonere ervaring dan te vertoeven in de verstopte straten van Causeway Bay in Hongkong. Naar eigen zeggen heeft Shenzhen op tien jaar tijd de luchtverontreiniging gehalveerd. Volgens directeur-stichter stichter Edwin Lau Che-feng van milieugroep The Green Earth in Hong Kong was Shenzhen zeer doortastend qua terugdringen van de milieuvervuiling en het planten van groen langs de straten. Hij ervaart het verschil met het bestuur uit Hongkong als frustrerend.
Transport
In 2009 koos China Shenzhen uit als één van de 13 Chinese steden die uitgekozen werden voor een pilotprogramma van voertuigen op nieuwe energie. Nu heeft de stad meer elektrische bussen dan de gehele vloot van bussen in New York en acht maal het totaal van Los Angeles. Lau bemerkt dat de e-bus vloot niet enkel goed is voor de luchtkwaliteit maar dat het weerspiegelt dat de stad ook vooraan staat in groene technologie.
Volgens de stedelijke Transportcommissie zijn ook al 62% van de taxi’s elektrisch en het doel is tegen 2020 100%. Vorig jaar heeft de stad 3,3 miljard toelagen verleend voor e-bussen, eigen herlaadpalen maar ook voor de privé investeerders.
Ook qua logistiek, huurvoertuigen en privéwagens past Shenzhen maatregelen toe die de snelle overgang naar een koolstofarm en niet vervuilend transport mogelijk maken. De stad plant ook dat zijn metronet wereldwijd het uitgebreidste wordt en wil dat tegen 2020 80% van de nieuwe gebouwen groen gecertificeerd zijn.
Consultancies
Van ’s werelds 385.000 elektrische bussen rijden er 90 % in China, aldus het World Economic Forum. Om de vijf weken komen er 9500 nieuwe elektrische bussen de weg op: volgens Bloomberg Energy Finance is dat het equivalent van de gehele Londense bus vloot. Volgens The Green Earth’s Lau komen de pilotprogramma’s voor een groen transport in Hongkong echter niet van de grond.
Ondertussen prees consultancy McKinsey Shenzhen als de meest duurzame stad in China. Ook bij PwC staat China bovenaan in termen van duurzaam milieu. WWF zegt het zo ‘Shenzhen is de voorhoede van de Chinese ambitie om niet enkel bekend te zijn voor snelle verstedelijking en modernisering maar ook – niettegenstaande de hoge luchtvervuiling in vele steden – qua ontwikkeling naar duurzame steden.’
China lanceerde in 2014 een strijd tegen luchtverontreiniging. Op vier jaar tijd hebben de Chinese steden het fijn stof met gemiddeld één derde verminderd. In Shenzhen bedraagt de concentratie van fijn stof in de lucht de helft van Beijing. Toch is de strijd verre van beëindigd. Het bestuur van Shenzhen voorziet tegen 2020 111 miljard yuan te investeren in het leefmilieu. Hongkong kan nog wat opsteken van het voormalige lelijke of vuile eendje over de grens.
Bron: SCMP