In navolging van een aantal andere steden wil Shenzhen nu ook elektrische fietsen in het centrum verbieden. Ze zorgen voor allerhande overlast en sociale problemen.
De veroorzaakte problemen zijn verkeersopstoppingen, ongevallen en het bevorderen van berovingen. Met het verbod volgt Shenzhen steden als Beijing, Fuzhou, Guangzhou, Dongguan, Zhuhai en Foshan, die de e-fietsen reeds verbannen hebben tot de suburbane gebieden. Het verbod volgt op het bannen van motorfietsen uit het centrum, dat reeds geldt voor 168 steden. Geschat wordt dat dagelijks 300.000 bewoners in Shenzhen gebruik maken van hun e-fiets, die tussen 1000 en 3000 yuan kost. De meesten hebben volgens de politie geen vergunning, en in het eerste semester zouden in de stad 38 personen omgekomen zijn in ongevallen met e-fietsen. Ze doorkruisen de rode lichten en gaan zelfs de autowegen op, aldus het politiestandpunt. Een ander punt is dat ze door migranten ook gebruikt worden als een soort taxi’s in de buurt van busstations of parkeerplaatsen.
Het verbod zal wellicht voor een golf van protest zorgen, van zowel milieuverenigingen, eigenaars en verkopers als van fastfoodbesteldiensten. Een verbond zou reeds in de maak zijn om het verbod ongedaan te maken. Een parlementslid reageerde met volgende boutade: “Als criminelen auto’s gebruiken voor inbraken, gaan we dan ook auto’s verbieden?”.
Lees ook: e-fietsen steeds populairder