Tijdens het singles-festival werd op 11/11 weer een kwart meer verkocht en dit vooral in kleinere steden. In totaal werden 1,292 miljard bestellingen verricht of bijna voor elke Chinees een. Dat dit vlot loopt, is grotendeels te danken aan het feit dat Alibaba de laatste tijd zijn logistiek filiaal Cainiao krachtiger gemaakt heeft.
In totaal werd op 11/11 voor 213 miljard yuan verkocht en dit is 26% meer dan vorig jaar. Toen bedroeg de vooruitgang 27%, met andere woorden: de Chinese consument laat de economische oorlog tussen de VS en China niet aan zijn hart komen. Volgens Alibaba deden vooral de kleinere steden het goed. Het platform Juhusuan dat op derderangssteden en lager mikt, verkocht 7000 producten met één miljoen bestellingen en 576 producten die 10 miljoen keer werden besteld.
Juist voor het consumptiefestival publiceerde PwC’s het Global Consumer Insights Survey 2019 China Report waarin vastgesteld werd dat consumenten in steden van lagere rang zoals Guilin, Luoyang en Sanya meer bereid waren te betalen dan die in steden als Xiamen en Zhuhai. PwC verklaart dit doordat de bewoners van kleinere steden de kwaliteit van het leven en hun ervaringen willen opwaarderen. Terwijl Tmall en Taobao traditioneel de hoofdmoot uitmaken van het winkelfestijn, omvatte het festival dit jaar ook B2B e-commerce platformen zoals AliExpress en het e-commerce filiaal voor Zuidoost Azië Lazada. Bij de gekochte goederen uit het buitenland doen vooral Japan en de VS het goed. Op het einde van de dag werden in totaal 1,292 miljard bestellingen geteld.
Logistiek
Alibaba heeft beloofd dat het de komende drie jaar meer dan 100 miljard yuan zal spenderen opdat elk pakje dat binnen China binnen 24 uur zou geleverd worden en in het buitenland binnen drie dagen. Een laatste stap daartoe werd vorige week gezet toen Alibaba aankondigde 3,3 miljard $ uit te trekken om zijn aandeel in Cainiao te vermeerderen van 51% tot 63%. Het logistiek bedrijf Cainiao werd zes jaar geleden opgericht in samenwerking met enkele koeriersbedrijven die al de Alibaba pakketjes afleverden. Het oorspronkelijk plan van Alibaba was om vooral deze koeriers betere diensten te laten verlenen door hen de resultaten van big data analyse ter beschikking te stellen. Alibaba werd echter door de concurrentie van webwinkel JD.com dat wel over een eigen logistiek beschikt, verplicht om meer de nadruk op deze distributie te gaan leggen. Verbruikers klaagden ook niet zelden dat hun bestellingen te laat kwamen. De laatste jaren namen deze klachten af. Vorige week kondigde Cainiao aan om dagelijks vrachtvluchten in te zetten naar drie Russische steden. Zoals bekend wordt Luik de Cainiao hub voor Europa.
Ook in dit perspectief verhoogt Alibaba zijn aandeel in de betrokken koeriersbedrijven. Het betaalde 1,38 miljard $ voor 10% aandelen bij ZTO Express. Het heeft een zetel in de Raad van Bestuur van YTO Express waarvan het 46% controleert en er kwam er nog een bij nadat bijna 700 miljoen $ werd neergeteld voor 15% bij STO Express. Het idee is de volledige controle te verwerven over de distributie, aldus de e-commerce expert Cui Ruomeng. Tot nu toe werkt Cainiao echter in het rood. In 2018 steeg de omzet tot 6,8 miljard yuan terwijl de kosten dan 11,8 miljard yuan bedroegen. Investeren in een moderne logistiek is echter broodnodig om de concurrentie van Amazon en JD.com aan te kunnen.
Beurs Hongkong
Vermelden we nog dat Alibaba van de beurs te Hongkong goedkeuring heeft gekregen voor een tweede beursgang. De eerste beursnotering dateert van 5 jaar terug in New York. Naar verluidt zou de handel eind deze maand starten. Alibaba hoopt tussen 10 en 15 miljard $ op te halen. Alibaba is 486 miljard $ waard en is daarmee volgens Bloomberg ‘s werelds zevende belangrijkste onderneming na Apple, Microsoft, Alphabet, Amazon.com, Facebook en Berkshire Hathaway,
Bronnen: SCMP, FT