De haven van Lianyungang behoort tot de in juni aangekondigde eerste reeks koolstofvrije proefprojecten van het Transportministerie. De haven nam al het eerste slim micro stroomnetwerk in gebruik. Nog in 5 andere vijf koolstofvrije havenproefprojecten schiet de omvorming op.
Een slim micro stroomnetwerk, het eerste in zijn soort in China, werd in de haven van Lianyungang in gebruik genomen. Het intelligente netwerk-systeem bestaat uit 5,2 MW aan gedistribueerde zonne- energieopwekkingsapparatuur, 5 MW aan nieuwe energieopslagfaciliteiten, containervrachtwagens die de accu’s verwisselen, volledig elektrische sleepboten, elektrische frontkranen en stapelaars voor lege containers. Doel is tijdens het hele proces van het aanmeren van schepen, vrachtafhandeling en transport een koolstofemissie van bijna nul te bereiken aldus het Science and Technology Daily . Dit initiatief biedt ‘een repliceerbaar en schaalbaar model’ voor de ontwikkeling van andere koolstofvrije havens in China.
In juni 2024 kondigde het ministerie van Transport de eerste reeks koolstofvrije proefprojecten aan voor transporten en faciliteiten op snel- en waterwegen. Daarbij behoorde een internationale containerterminal en een vrachtcontainerhub in de haven van Lianyungang. State Grid Jiangsu Electric Power werkte samen met de haven van Lianyungang aan de bouw van het ‘multi-energie complementaire intelligente microstroomnet’ met groene energie en hoge efficiëntie. ‘Met verschillende soorten energieopwekkings- en verbruiksapparatuur die aangesloten zijn op het micronetwerk kan jaarlijks meer dan 6 miljoen kWh schone energie worden opgewekt’, zegt algemeen manager Yang Huadong van de afdeling Engineering en Technologie van Lianyungang Port Holding Group. ‘Dankzij de flexibele planning van het microgrid kunnen de jaarlijkse besparingen op elektriciteitskosten in de haven oplopen tot meer dan 3 miljoen yuan. We kunnen 21.000 ton standaardkolen besparen en zo de uitstoot van koolstofdioxide met 56.000 ton per jaar verminderen’ zei Yang.
Andere havens
Onder de eerste lichting van 20 proefprojecten die door het ministerie van Transport zijn aangekondigd, bevinden zich vijf koolstofvrije havenproefprojecten. Naast het project in de haven van Lianyungang zijn er nog vier andere projecten namelijk in de haven van Tianjin, de haven van Jiangyin i(Jiangsu), de haven van Huanghua (Hebei) en de haven van Weifang (Shandong); In deze vijf havenproefprojecten is de bouw van energievervangingsfaciliteiten voor laadmachines in de haven, transportmachines en hulpproductieapparatuur en de bouw van walstroomfaciliteiten behoorlijk opgeschoten. De haven van Weifang heeft bijvoorbeeld geautomatiseerde portaalkranen, intelligente vultrechters, onbemande intelligente mobiele transportdiepladers, volautomatische hoogheffende trucks en op afstand bediende inklaringsapparatuur in gebruik genomen. Daardoor is het proces in de haven volledig geautomatiseerd terwijl in de haven van Tianjin volledige automatisering en onbemande activiteiten zijn verwerkelijkt. De oplossing voor groene energievervanging die door de pilothavens wordt toegepast is een combinatie van wind- en zonne-energie.
De haven van Tianjin heeft vijf windmolens gebouwd met een totaal geïnstalleerd vermogen van 24 MW én 1,23 MW aan gedistribueerde fotovoltaïsche installaties. De haven van Huanghua is van plan om acht windmolens van 6 MW en 10 MW fotovoltaïsche installaties te bouwen. Jiangyin Port heeft zeven windmolens geïnstalleerd met een totaal geïnstalleerd vermogen van 16,8 MW. De haven zal ook een fotovoltaïsche installatie van 381 kW bouwen en 150 sets van door wind en zon aangedreven straatverlichting installeren. Daarnaast zullen naar verwachting ook waterstofenergie en geothermische energie worden gebruikt in de pilothavens. Ondertussen bouwen de pilothavens slimme energiebeheerplatforms om het energieverbruik te monitoren, energiebronnen en gerelateerde gegevens te registreren en de energie dispatching te optimaliseren.
Bron: Xinhua