“Slimme schepen de toekomst van de scheepsbouw”

De Chinese scheepsbouw die met overproductie kampt, bereidt zich voor op het tijdperk van de slimme schepen. Daarbij wordt informatie over bestellingen, bedrijven, ontwerp- en grondstoffen geïntegreerd . Deze big data worden verwerkt zodat voor de specifieke behoeften een aangepast schip kan worden gebouwd dat later een slimme koers kan varen met zo weinig mogelijk brandstofverbruik.

shippingChina is na een stormachtige groei het grootste land in de scheepsbouw geworden, maar de kleine en middelgrote entiteiten zitten met overcapaciteit. Zelfs de meer kapitaalkrachtige ondernemingen kampen met het probleem om uit de kosten te komen terwijl de kosten van het varen eveneens onder controle blijft en ook de veiligheid gevrijwaard blijft. Rederijen maken verlies, maar daartegenover staan enkele die “big data” gebruiken en hen gaat het voor de wind . Volgens manager Gao Yongjun van het Strategy Development Department bij China Ocean Shipping Company COSCO moet de scheepvaart een doorbraak forceren en hij hoopt daarbij dat het gebruik van “big data” sommige problemen kan oplossen en tastbare resultaten kan opleveren.
Drie problemen stellen zich elke dag: de scheepsveiligheid, de kosten-efficiency en energiebesparing en milieu. Een falen op een van de drie terreinen betekent de doodsteek van de onderneming. Vanuit een praktisch standpunt bekeken is het eeuwig onderwerp van een rederij de markt te kunnen voorspellen, de veiligheid van het schip te beheersen evenals de kosten onder controle te houden.

 Geïntegreerd systeem

Volgens China State Shipbuilding Corporation (CSSC) directeur Zhang Hongjun van het Systems Engineering Research Institute is de tijd rijp dat “big data” winst oplevert voor de bedrijven. Hij verwacht dat een schip in de toekomst een intelligent vaartuig wordt dat kan denken. Volgens hem houdt intelligente scheepsbouw in dat er een met internet geïntegreerd informatiesysteem komt waarbij informatie gedeeld wordt tussen ontwerpers, bouwers en rederijen zodat het volledige proces geïntegreerd wordt van ontwerp tot oplevering en zelfs ook nog met de diensten nadien. Hij hoopt een industriële keten van de scheepsbouw te vormen die de hele levenscyclus van een vaartuig bestrijkt en zo een meerwaarde oplevert voor de bedrijven. In de toekomst zullen de vaartuigen immers meer op maat worden besteld, aangepast aan de specifieke behoeften van de klant.
Dit proces veronderstelt een gezond ter beschikking stellen en uitwisseling van de data en analyse er van. In het geïntegreerd shipbuildlichaam dat hij verwacht, kunnen zo in een systeem de marktbehoeften afgesteld worden op de vraag. Snel reageren op de marktvraag is immers de pols van de sector. Producenten kunnen zo hun types aanpassen aan de vraag en op die manier kan ook de gunstigste vaarroute worden berekend. Dit moet eveneens de kosten van de operaties kunnen drukken. Door het gebruik van “big data” kunnen de scheepssystemen worden geautomatiseerd want de vloot zal werken met een onderling verbonden systeem zowel voor petroleumgebruik, grondstoffen en onderdelen. Met informatie in real time over de onderdelen kan er afstandscontrole komen vanaf het vasteland en kan tijdig opgemerkt worden wanneer stukken aan vervanging toe zijn. De min kosten voor het uitsturen van dure technici kunnen dus ook kosten besparend werken.

 5S

smartShippingOp dit ogenblik heeft CSSC het 5S project dat verwijst naar Sea, Ship, System, Smart en Service. Het systeem vertelt de meest brandstof besparende weg om te varen, hoe de logistiek te verkrijgen en ook de veiligheidsinformatie na de operaties. Sommige scheepseigenaars hebben al gevraagd om het systeem te mogen gebruiken. Tegen het eerste semester zou het operationeel platform voor de scheepsbouw operationeel moeten zijn. Later zal ook het netwerk van de buitenlandse diensten geïntegreerd moeten worden met het binnenlands systeem zodat indien bij een Chinees schip op reddingsmissie in Afrika een wisselstuk nodig is, dit ter plaatste kan worden bezorgd in plaats van uit China te worden overgevlogen. De ontwikkeling van intelligente scheepsbouw is niet tegen te houden, zo heet het.
Bron: en.ce.cn

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *