Slimme voertuigen hebben toekomst in zicht

De Chinese automarkt wordt verwacht dit jaar te groeien met 14%. Nadat de smartphone in China verspreid is, begint de toekomst te dagen voor de met internet verbonden wagens. Tegen 2021 zou deze markt wereldwijd 123 miljard euro waard zijn. De Chinese internetgroten zijn alvast bezig hun banden met de autoproducenten aan te halen.

Op enkele jaren tijd heeft China zich naar de top gewerkt van de automarkt. Dit jaar wordt een aangroei voorspeld met 14%. In net westen van het land is de penetratie niet zo hoog als in de meer ontwikkelde kustgebieden. Ondertussen ziet de bevolking haar koopkracht aangroeien en zet zijn zinnen op een voertuig. Nadat het land 600 miljoen smartphonegebruikers telt, voelen dezelfde personen zich aangetrokken tot de mogelijkheden van de met internet verbonden wagens. Met een met internet verbonden wagen kunnen zes verschillende diensten worden gebruikt.

Diensten,

Vooreerst is er het beheer van het traject door hulp met plaatsbepaling; voorts kan de technische toestand van het voertuig zelf worden gecontroleerd; ten derde is het mogelijk op voorhand te waarschuwen voor een gevaarlijke situatie; er kan hulp verleend worden aan de bestuurder (snelheid of voor parkeren); internet zorgt voor ontspanning (muziek, spellen, sociale netwerken); ook voor het welzijn van de bestuurder kan bijvoorbeeld gedetecteerd of de bestuurder vermoeid is enz. Deze markt van de verbonden voertuigen zou naar verwachting de komende jaren telkens met de helft groeien. Tegen 2021 zou de omzet van deze wereldwijde markt 124 miljard € waard zijn, maar met een doorslaggevende invloed van de China

Dertigers

De dertigers die opgroeiden in een andere wereld dan hun ouders, sparen minder en geven meer uit aan vrije tijd. Ze verkiezen kwaliteit tegenover kwantiteit. Ze zijn bijzonder geïnteresseerd in wifi aan het stuur en in een geïntegreerd aanraakscherm zodat ze zowel toegang hebben tot de interactieve kaarten zowel als tot de ontspanningsfuncties. Uiteraard willen ze ook in de wagen blijvend contact houden met de sociale media. Het rijker deel van de bevolking is bereid om hier veel geld aan te besteden om de eerste te zijn die het laatste mode gadget bezit. Hoe anderen tegen je aankijken, is in China wel van belang.

Internetgiganten

Internationaal lanceert Apple zijn systeem ‘CarPlay’ en Google ‘Android Auto’. In China zijn het de drie internetgiganten die de wegbereiders zijn. Zoekmachine Baidu heeft zijn systeem ‘Baidu CarLife’ dat vergelijkbaar is met de VS-concurrentie, zij het aangepast aan de Chinese consument. Het laat toe ‘Baidu Maps’ te gebruiken maar ook muziek te beluisteren. Baidu is momenteel marktleider in China en Volkswagen, Hyundai en GM gebruiken al deze dienst. Audi werkt met concurrent Tencent terwijl de groep rond Peugeot samenwerkt met Alibaba.

TMall Genie Auto

De afgelopen week heeft Alibaba echter voor zijn slimme speake een partnerschap aangekondigd met Audi, Renault en Honda . De partnerschappen betreffen wel enkel China. Doordat in deze auto’s ‘ Tmall Genie Auto’ beschikbaar is, zullen de bestuurders een levering kunnen volgen, een tafel reserveren in een restaurant of een bioscoop ticket kopen. Alibaba beweert dat het op lange termijn mogelijk wordt verbonden apparaten te controleren op afstand, de verwarming te regelen of de rolluiken neer te laten en te openen. Alibaba lanceerde zijn Tmall Genie in 2017 en werd zo een rechtstreeks concurrent van ‘Amazon Echo’ en ‘Google Home’. Naar verluidt zou de slimme luidspreker van Alibaba ook geïntegreerd worden in de BMW en Volvo-modellen.

marketing-chine.com; siecledigital.fr

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *