Rijhulpsystemen worden een beslissende factor bij de aanschaf van een wagen. Bij de nieuw verkochte voertuigen is één derde uitgerust met deze slimme systemen. Verwacht wordt dat ze tegen 2025 tot 70% zouden oplopen.
Rijhulpsystemen worden onderverdeeld in verschillende niveaus gaande van 0 waarbij de bestuurder volledig zelf rijdt tot niveau 5 als het voertuig volledig zelfstandig werkt. Niveau twee dat nu aan de orde is, impliceert naast zelf parkeren een versnelling of vertraging op basis van de verkeersstroom, waarschuwingen voor het verlaten van de rijstrook en een autonoom noodremsystem.
Volgens het ministerie werden vorig jaar tijdens het eerste semester 2,88 miljoen wagens verkocht met rijhulpsystemen en dat is net iets minder dan één derde van het totaal verkochte auto’s. Slimme functies worden naast ervaringen aan boord steeds belangrijkere factoren voor kopers van nieuwe voertuigen. Deze functies worden in China een heus hebbeding bij de nieuw gelanceerde modellen, zelfs bij de wagens goedkoper dan 100.000 yuan. De autoproducenten drijven bijgevolg hun inspanningen op om hun modellen van rijhulpsystemen te voorzien.
Producenten
Bij de starters in elektrische voertuigen heeft NIO de handen ineen geslagen met Tencent terwijl Xpeng een partnerschap heeft met Alibaba. Xpeng CEO He Xiaopeng zegt jaarlijks één miljard te moeten besteden aan computercapaciteiten. NIO gebruikt de Nvidia’s Drive Orin chip die meer dan 1000 tops TOPS (tera operaties per seconde) aankan.
Vaak kopen autobouwers de rijhulpsystemen van leveranciers. Starter in zelfsturing Haomo.ai dat gesteund wordt door Great Wall Motors beweert dat zijn rijhulpsysteem HPilot in China al gebruikt wordt in 20 modellen. Een ervan is Great Wall Motors SUV Wey Mocha dat naast automatisch parkeren de verkeerslichten kan herkennen, van rijstrook veranderen en inhalen. Het is het eerste in massa geproduceerde model van China dat gebruik maakt van Qualcomm’s Snapdragon Ride, het platform van de chipmaker voor autonome rijfuncties met 31 sensoren, waaronder twee lidar-sensoren; Haomao voorzitter Zhang Kai voorspelt dat tegen 2025 70% van de nieuwe auto’s slimme wagens zullen zijn met rijhulpsystemen.
Het Volkswagen software filiaal Caridad heeft een partnerschap afgesloten met de Chinese starter Horizon Robotics. ‘De Chinese markt is zo vooruitstrevend en de verwachtingen van klanten zijn hooggespannen. We moeten ons innovatietempo versnellen’, aldus Cariad CEO Hilgenberg.
Niveaus
Expert slimme voertuigen Yuan Shengyue bij BAIC BluePark New Energy zegt dat China tot ’s werelds leidende landen behoort qua introduceren van Niveau 2 functies bij de productie van auto’s. Sommige bedrijven werken al aan niveau 3 of hoger. Voertuigen van niveau 3 kunnen zichzelf besturen in bepaalde omstandigheden, zodat de bestuurder niet langer verplicht is om voortdurend de wegomstandigheden in de gaten te houden. Mercedes-Benz is in gesprek met de Chinese overheid over de introductie van zijn systeem van Niveau 3. Honda wil de technologie toepassen tijdens de tweede helft van het decennium.
Andrew Grant, senior medewerker van het Intelligent Mobility-team van Bloomberg NEF verwacht dat Niveau 2-voertuigen tegen 2025 meer dan de helft van de wereldwijde autoverkoop zullen uitmaken. Hij schat dat de piek voor Niveau 2-verkopen in 2028 zal liggen met 53 miljoen verkochte voertuigen. Hoewel voertuigen van Niveau 2 een omvangrijke markt zullen blijven, kunnen auto’s met Niveau 3 al in 2027 nog talrijker zijn. Dan zou de verkoop van voertuigen van Niveau 2 en 3 samen $ 150 miljard benaderen.
Robotaxi’s
Technologieën zonder bestuurder worden ook gebruikt in robotaxi’s evenals in autonome bussen en vrachtwagens in daartoe aangewezen gebieden en dit in tegenstelling met privéauto’s die overal mogen rijden. Apollo van Baidu heeft al volledig onbemande aanroep-diensten voor auto’s in werking te Wuhan. In 10 andere steden beschikt Apollo over een vloot waarbij een operator in de wagen aanwezig blijft zoals de overheden vroegen. Nog dit jaar wil Baidu ’s werelds grootste gebied dekken met aanroepdiensten voor zelfstandige rijdende voertuigen. Tijdens K3 van 2022 voerde Apollo 474.000 ritten uit of 311% meer dan het jaar voordien.
Andere bedrijven waarbij WeRide, Pony.ai en Didi Chuxing hebben eveneens vloten robotaxi’s in diverse steden en Nissan plant er samen met WeRide.een in Suzhou Volgens IHS Markit zou de Chinese markt van robotaxi’s tegen 2030 groter zijn dan 1300 miljard yuan en daarmee 60% uitmaken van de auto-aanroepdiensten.
Naast robotaxi’s zijn er sterk geautomatiseerde vrachtwagens en bussen te zien in aangewezen gebieden zoals havens en industrieterreinen. Starter Inceptio Technology beweert dat zijn vloot vrachtwagens al voor meer dan 6 miljoen km hebben afgelegd; De firma richt zich op niveaus 3 en 4 voor vrachtwagens. Van twee modellen die ontwikkeld werden in samenwerking met Dongfeng en Sinotruk startte de productie vorig jaar.
Meer dan 30 provincies en steden hebben een reglement voor testen op de weg met slimme voertuigen. in november onthulde het ministerie een ontwerprichtlijn die gericht is op het uitbreiden van testen voor zelfrijdende voertuigen in het hele land. De hoofdstad Beijing stond robotaxi bedrijven toe hun veiligheidspersoneel van achter het stuur naar de achterbank van hun testvoertuigen te verplaatsen in de daartoe aangewezen zones. Kortom de overheid blijft niet ten achter op de evolutie.
Bron: Peoples Daily
Lees ook ons artikel Zelfsturende elektrische auto schudt automarkt door elkaar