De smog die recentelijk grote delen van China bedekte heeft de aandacht van publiek en media gevestigd op het gedrag van de grote oliegiganten die treuzelen strengere milieunormen toe te passen omdat ze de prijs van de ontzwavelingsinstallaties hiervoor niet mogen doorrekenen naar de gebruikers.
Geschat wordt dat auto uitlaat voor een kwart verantwoordelijk is voor de gevaarlijke stoffen in Pekings lucht. Sinopec-voorzitter Fu Chenyu gaf vorige week aan Xinhua toe dat de raffinaderijen deels verantwoordelijk zijn voor de luchtvervuiling, maar dat dit meer te maken had met de falende standaarden dan met falende oliefirma’s die de standaarden niet toepassen. Momenteel is Peking de enige stad in China die de Standaard 5 toepast die gelijkwaardig is aan Euro 5 die SO2 beperkt tot 10 ppm terwijl andere regio’s als Shanghai, Jiangsu en Zhejiang Standaard 4 toepassen die tot 50 ppm gaat. De rest van het land past Standaard 3 toe waarbij SO2 onder 150 ppm moet blijven.
Vice milieuminister Zhang Lijun drong eind 2011 al bij de 2 oliegiganten CNPC en Sinopec aan dat hij de toepassing van de Standaard 4 voor bussen en vrachtwagens niettegenstaande hun tegenspartelen, niet langer zou uitstellen. Zij argumenteren dat om deze norm te halen dure ontzwavelingsinstallaties nodig zijn. Daarvan zou de factuur worden gepresenteerd aan de gebruiker, door een verhoging van 6 cent per liter indien Standaard 4 overal verplicht zou worden.
De Sinopec woordvoerder beweert dat zijn firma al 200 miljard yuan heeft uitgegeven voor het verbeteren van de kwaliteit in een veertiental raffinaderijen die pas in 2014 de toepassing van Standaard 4 kunnen garanderen. Zo heeft Peking al tweemaal het uitvaardigen van Standaard 4 voor bussen en vrachtwagens moeten uitstellen. Het milieuministerie weegt alsnog te licht, vergeleken met de energiegiganten. Enkel Xi Jinping of Li Keqiang zou hen kunnen dwingen.
Duidelijk is dat de oliefirma’s de vraag van de staat gebruiken als drukkingsmiddel om hun prijzen te mogen verhogen. Tijdens het weekend werd bekend dat Sinopec 1 miljard $ veil heeft om activa van het Nigeriaanse Afren te kopen en in november werd 2,5 miljard $ betaald voor een aandeel van 20 % in een offshore Nigeriaans olieveld van het Franse Total. Bloomberg meldt dat Sinopec voor 3,1 miljard $ nieuwe aandelen zal uitschrijven in Hongkong.
Bron:SCMP