De smog van de afgelopen dagen is de ergste luchtvervuiling sinds jaren. Het gevaarlijke verschijnsel heeft heel wat reacties teweeggebracht in de Chinese maatschappij.
Naast Beijing melden Henan, Shandong, Jiangsu, Zhejiang, Anhui en Hebei nog steeds alarmerende berichten. Velen waren geschokt door het bericht dat een grote brand in een meubelfabriek in Zhejiang pas te laat werd opgemerkt omdat de omwonenden het verschil niet hadden gemerkt tussen rook en smog. Xinhua meldt een generatiekloof in de manier waarop de burgers van Beijing reageren: de ouderen slaan soms vrij nonchalant de waarschuwingen in verband met de gezondheid in de wind en wagen zich toch naar buiten voor inspannende activiteiten, de jongeren lopen met mondkapjes en eisen goede informatie en efficiëntere ingrepen van de overheid. Die overheid heeft in Beijing de schoolkinderen laten thuisblijven en de bevolking aangeraden zoveel mogelijk binnen te blijven en in elk geval rustig aan te doen. Ze heeft ook 100 chemische en andere fabrieken en bouwwerven voorlopig laten sluiten of hun productie laten verminderen. Het hoofd van de milieucontrole heeft beloofd dat er een oplossing voor de lange termijn zal komen, in de zin van de beperking van het voertuigengebruik door industrie en bevolking. Er wordt nog meer ingezet op de ontwikkeling van het openbaar vervoer en van het aanwenden van schone energiebronnen. Ook wil hij waarschuwingen en voorlichting voor het publiek accurater en tijdiger laten maken. Het ministerie van milieuzaken heeft nogmaals gevraagd dat grote industriesectoren beter op hun uitstoot letten en dat de regio’s Beijing-Tianjin-Hebei, van de Jangtserivierdelta en de Parelrivierdelta beter samenwerken. De officiële media berichten opvallend uitgebreid en op felle toon over de smog en steken hierbij zelfs de sociale media naar de kroon. In de China Daily en in de Global Times verschenen zeer kritische commentaren waarin de pijlen niet alleen gericht werden tegen de onverantwoorde opstelling van veel consumenten, maar ook tegen de laksheid van de overheid. Op radio en tv domineerde de luchtvervuiling de berichtgeving. Adviezen aan de bevolking werden verspreid, in debatten riepen deskundigen de regering op om richtlijnen te laten uitgaan die het aantal voertuigen op de wegen kunnen beperken en om er nog meer naar te streven steenkool als brandstof voor de industrie te laten vallen. Pessimisme overheerste over de vraag of het mogelijk zou zijn om op korte termijn voor grote verbeteringen te zorgen. Beijing krijgt bijvoorbeeld nog meer luchtvervuiling van economisch belangrijke fabrieken in de omgeving, dan van de voertuigen in de stad. Een klein zonnestraaltje: de weerkundige dienst kon voorspellen dat een koudefront de verstikkende wolken zal verdrijven in de loop van dinsdagavond.
De luchtvervuiling is inderdaad iets verminderd intussen, maar de situatie is nog verre van normaal. Vicepremier Li Keqiang heeft als eerst nationale leider iets gezegd over de smog. ‘We moeten het probleem aanpakken, maar het is iets dat al lang geleden is begonnen en dat dan ook een aanpak op de lange termijn vraagt om op te lossen.’ Volgens Li is het uitbrengen van gegevens over bijvoorbeeld de gevaarlijke PM2.5 stofdeeltjes erg belangrijk. Even belangrijk is het echter om te zorgen voor handhaving van de regels, om af te stappen van het model van extensieve groei en verouderde productiemethoden. Ten slotte moet volgens de toekomstige premier de bevolking zich ook nog bewuster worden van de gevaren van luchtvervuiling.
Bronnen: BBC, Xinhua, China Daily, Global Times, SCMP
http://europe.chinadaily.com.cn/opinion/2013-01/14/content_16111177.htm
http://www.globaltimes.cn/content/755570.shtml
http://www.chinasquare.be/actueel-nieuws/mistlaag-bedekt-centraal-en-noord-china/