Snelle spoorlijn tussen Hongkong en China geopend

Zaterdag hebben de genodigden de super snelle spoorlijn tussen Hongkong en het vasteland ingehuldigd en vanaf vandaag kan het publiek er gebruik van maken. De rit naar Guangzhou duurt nu maar 47 minuten in plaats van twee uur. Hoewel de nieuwe lijn zich maar uitstrekt over 28 km vielen de kosten één derde hoger uit en komt de inhuldiging drie jaar later dan gepland.

Het Chinese super snelle treinnetwerk strekte zich al uit van Beijing tot Shenzhen Futian maar de overblijvende 26 km naar Hongkong hebben lang op zich laten wachten. Op 10 januari 2010 keurde de financiële commissie van Hongkongs wetgevende vergadering de aanleg goed. Met de bouw werd nog dezelfde maand begonnen. Toen was de opening voor 2015 gepland. Het gedeelte tussen Guangzhou Zuid en Shenzhen Noord opende al in december 2011. Technische problemen doemden op voor het stuk te Hongkong. De kostenverhogingen groeiden aan van 7,6 miljard euro naar 9,5 miljard euro. De oppositie spon ook garen uit de zaak want de douaneformaliteiten gebeuren samen door de douane van Hongkong en die van China. Deze beschikken echter over een soort eigen territorium wat de oppositie bestempelde als het afstaan van soevereiniteit.

Carry Lam midden de topgenodigden

Hoe dan ook de politieke genodigden uit Hongkong en de provincie Guangdong legden de rit van Hongkong naar Guangzhou (Kanton) zaterdag af in 47 minuten, minder dan de helft die vroeger nodig was. Het duurt 14 minuten om Shenzhen Futian te bereiken, 23 minuten voor Shenzhen Noord en 48 minuten naar Guangzhou Zuid.

Integratie

Chief Executive Corrie Lam benadrukte bij de opening dat de 26 km spoorlijn vanuit Hongkong nu verbindt met de 25.000 km van het super snelle treinnetwerk op het vasteland. Ze zei dat de spoorverbindingen veel sectoren ten goede zal komen. De zakenlui zullen sneller hun Chinese fabrieken bereiken. Toeristen zullen ook hun trajecten meer comfortabel zien eindigen en jongeren zullen gemakkelijker kunnen gaan studeren in China. Het economisch voordeel zit vooral in de kostenbesparing; Volgens het Transport and Housing Bureau bespaart de Hongkong sectie van het project de reizigers 39 miljoen uren reistijd per jaar wat neerkomt op een besparing van 9,5 miljard euro.

Het nieuwe treinstation

Lam benadrukte ook dat de spoorlijn één van de grote projecten is die zal resulteren in een betere integratie van Hongkong met het gebied van de grote baai. Een ander project is de lange brug over de Parelrivier naar Zhuhai/Macao, voorts de derde landingsbaan op de luchthaven en tenslotte de opening van de nieuwe grenscontrolepost Liantang/Heung Yuen Wai. De 11 steden uit het gebied van de Grote baai realiseerden met 5% van de bevolking uit de Volksrepubliek 14% van ’s lands bnp.

Stippen we nog aan dat anti-China krachten net zoals bij het in gebruik nemen van de trein naar Lhasa, zich beklaagden over de groeiende integratie met China, nu ook de nieuwe spoorverbinding misbruikten om te klagen over een ‘dreiging met de aantasting van Hongkongs autonomie’.

SCMP

Zie ook video op YouTube

1 comment for “Snelle spoorlijn tussen Hongkong en China geopend

  1. zich beklaagden over de groeiende integratie met China, nu ook de nieuwe spoorverbinding misbruikten om te klagen over een ‘dreiging met de aantasting van Hongkongs autonomie’.
    Dus water uit China welkom, maar spoorwegen niet. Deze spoorweg zou het economie helpen voor HK zakenlui. Rijk en arm.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *