Spectaculaire spoorwegbrug uitnodiging voor Taiwanezen?

De spoorwegbrug van Fuzhou naar het eiland Pingtan is klaar en de hsl functioneert. Zal dit het vreedzame contact tussen het vasteland China en het eiland Taiwan bevorderen?

fot China Daily / Hu Guolin

Aan de spoorweg Fuzhou – Pingtan zijn een aantal bijzonderheden verbonden.

Fujian – Taiwan

Fuzhou en Pingtan maken deel uit van de provincie Fujian, aan de oostkust van China. Fuzhou is de hoofdstad van die provincie. Pingtan (ook wel Haitan) is het 5e grootste eiland van de Volksrepubliek China. Het maakt deel uit van de eilandengroep Matsu. Deze archipel ligt ten oosten van het vasteland China. De meeste eilanden erin worden beheerd door Taiwan, de sinds 1949 de facto afgescheurde provincie van China, die zich officieel nog de Republiek China noemt. Zowel Matsu als Taiwan maken deel uit van China. Ze opereren los van de Volksrepubliek China dankzij de militaire dreiging en wapenleveringen vanuit de Verenigde Staten. De eilanden voor de kust van China worden al decennialang niet meer diplomatiek erkend door Washington, maar hun autonomie komt de VS om allerlei redenen goed uit.

Bevorderlijk voor hereniging?

Beijing zal nooit toestaan dat Taiwan en de Matsu-eilanden zich onafhankelijk verklaren en de grote meerderheid van de Chinezen zou een capitulatie van de Chinese regering op dat punt ook niet accepteren. China wil de hereniging van de eilanden aan de overkant van de Straat van Taiwan bij voorkeur langs de vreedzame weg. Economische betrekkingen en contacten tussen de bevolking kunnen dat bevorderen. Sinds 2010 is er een brug tussen Fuzhou en Pingtan, waardoor Pingtan kan beschouwd worden als de plek waar het vasteland China het dichtste bij Taiwan komt. Van Pingtan naar de stad Hsinchu op Taiwan is het ongeveer 126 km. Zeven jaar geleden is China begonnen een spoorwegbrug aan te leggen van Fuzhou naar Pingtan, en die is nu af. De bouw was een echt huzarenstukje omwille van geografische omstandigheden zoals stormen en stromingen. Het kunstwerk is iets meer dan 16 km lang. Boven het spoorweggedeelte is ook nog een snelweg met zes rijstroken. De spoorwegbrug is de eerste in China en de langste over zee in de wereld.

Snel en vlot

De spoorlijn van Pingtan naar Fuzhou is 88 km lang en bestemd voor hogesnelheidstreinen die een maximale snelheid van 200 km/h kunnen halen, waardoor de reistijd iets meer dan een half uur wordt. De uitbater, de China Railway Nanchang Group Co., rekent erop dat het verkeer van het transportknooppunt Fuzhou in Fujian, vervolgens in hoog tempo naar de grote Chinese steden Beijing, Shanghai en Shenzhen gaat. Vanaf 20 januari zal het aantal treinen dat elke dag van over de hsl van Pingtan naar Fuzhou reist worden vermeerderd van 9 naar 17. Dat is ook handig voor de Taiwanezen die de Straat van Taiwan willen oversteken voor zaken en voor persoonlijke contacten. Zij hoeven niet per se te vliegen. Zij kunnen de ferry nemen naar Pingtan en vandaar vlot doorreizen. Of zij kunnen op Pingtan blijven natuurlijk. Het eiland is een economische en toeristische pilot zone met onder andere 1000 bedrijven waar Taiwanezen in hebben geïnvesteerd.

Bronnen: Xinhua, CGTN, China Daily, Wikipedia
zie ook VIDEO CGTN over Pingtan als toeristische verblijfplaats

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *