Spoorlijn tussen Luik en Zhengzhou, nieuw traject van het Belt&Road Initiative

Een nieuwe spoorlijn voor vrachtverkeer verbindt België met China. Op woensdag 24 oktober werd in Luik de route geopend. De vrachttreinen gaan heen en weer tussen de Waalse stad en Zhengzhou, de hoofdstad van Henan in het centrum van China. Wallonië sluit logistiek aan op de nieuwe Zijderoutes.

Zhengzhou staat bekend als een logistieke draaischijf van China en is trots op zijn prestigieuze treinstations.

Een nieuwe lijn naar Chinaspoorlijn

Tot nog toe liep er door Europa enkel een directe spoorlijn tussen Zhengzhou en de Duitse steden Hamburg en München. Daar komt Luik nu bij. Voorlopig rijdt er 1 keer per week een trein tussen de beide steden. De vooruitzichten zijn echter gunstig, dus men verwacht een toename van die frequentie. De eerste trein, geladen met 37 containers, verliet de Luikse containerterminal Liege Logistics Intermodal aan de Luikse luchthaven om 16:00 u. voor een reis van 11.000 km die 12 dagen zal duren. Eu-China Logistics zal zorgen voor het commercieel beheer en ZIH is de spoorwegonderneming die de lijn bedient.

Onderdeel van het BRI

Pierre-Yves Jeholet, de vicepresident van het Waalse Gewest, en He Jinping, de vicegouverneur van Henan, gaven een speech bij de inhuldiging. Zij spraken over sterke betrekkingen, kansen en de noodzaak die te benutten. Volgens Jeholet zal de Waalse regio de grote exportbedrijven, maar ook het midden- en kleinbedrijf aansporen om meer naar China te exporteren. De provincie Henan (100 miljoen inwoners) en de Waalse regio (3,5 miljoen inwoners) onderhouden al 30 jaar betrekkingen. De Waalse vicepresident en de Chinese vicegouverneur onderstreepten dat de nieuwe spoorlijn deel uitmaakt van het Belt&Road Initiative (BRI), de nieuwe Zijderoutes.

Tweerichtingsverkeer

spoorlijn

Vertrekstation Luik

De spoorweg is de tweede verbinding tussen Luik en Zhengzhou. Er gaan immers ook regelmatig vrachtvluchten van Liege Airport naar de Chinese stad. Die brengen verse, lichte en hoogwaardige producten heen weer. Het vrachtverkeer over de weg, per spoor en per vrachtwagen en vooral dat over zee vervoeren containers en andere omvangrijke vracht. Met een snellere reis kan de spoorweg als aanvulling dienen op het dominante  maritieme transport (95% van het volume). De treinen tussen Europa en China gaan inderdaad heen weer: de eerste trein tussen Luik en Zhengzhou is vanuit België vertrokken. In de containers zaten auto-onderdelen, voedingsmiddelen (o.a. babyvoeding) en medicijnen.

Wallonië en China doen goede zaken

spoorlijn

foto van Awex

Intussen functioneren er drie van dergelijke vrachtroutes per spoor tussen België en China. Daqing werd verbonden met de Haven van Zeebrugge, Tangshan met de haven van Antwerpen. In juni 2017 ging de eerste van die routes open. Nu is er dan de lijn tussen Luik en Zhengzhou. Het is de zoveelste stap in de richting van een compleet Waals-Chinees ecosysteem. Eerder heeft Alibaba grootse plannen aangekondigd voor activiteiten rond en met de Luikse luchthaven. Daarna hebben Chinese logistieke bedrijven (Sinotrans, 4PX, et ZIH) zich in Luik gevestigd. Wallonië verwelkomt de Chinese oproepen tot samenwerking en multilateralisme.

Xinhua, Le Soir, L’Echo, Wikipedia, Awex  (dep.buitenlandse handel en investeringen Waalse Gewest)

 

 

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *