Spoorlijn tussen Sichuan en Tibet in de steigers

Tijdens het 13-de vijfjarenplan moet duidelijk vooruitgang geboekt worden aan de spoorweg tussen Lhasa en Chengdu. Dit was de boodschap van de volkscongressen  in Tibet en in Sichuan. De lijn die af moet zijn rond 2030 is de langste spoorlijn ter wereld en een van de moeilijkst aan te leggen spoorwegen op aarde.

Zowel voorzitter Losang Jamcan van de A.R. Tibet als dienstdoend gouverneur Yin Li van Sichuan brachten hun volkscongressen deze week de boodschap dat de bouw van een 1629 km lange spoorlijn tussen Tibet en Sichuan tijdens het dertiende vijfjarenplan versneld zal worden. Ook de voorbereidende studies  van het centrale en bergachtigste gedeelte tussen Kangting en Lyingchi zullen worden gestart. De aanleg van de minder moeilijke uiteinden van Lhasa tot Lyingchi en van Chengdu naar Kanting begon al vorig jaar.

tibchengrail

In stippellijn het bergachtigste gedeelte


1000 km bevindt zich in Tibet en het gehele project zal pas na 2030 klaar zijn. Drie kwart van de lijn bestaat uit bruggen en tunnels op gemiddeld 3000 meter hoogte. Het hoogste gedeelte bevindt zich 7000 meter hoog. De 3 grote rivieren Minjiang, Jinshajiang en de Yarlung Zangbo worden overbrugd. Het is de grootste ‘roetsjbaan’ ter wereld en meteen een van de moeilijkst te bouwen spoorprojecten op aarde. De lijn wordt ontworpen om het 100 jaar uit te houden. De kosten bedragen 100 miljoen per km en dit is vergelijkbaar aan hst-lijnen op vlak gebied. De aanleg van de spoorweg tussen Sichuan en Tibet staat voor het overwinnen van talrijke uitdagingen zoals lawines, aardverschuivingen, aardbevingen, aardwarmte, karstgrotten en ondergrondse stromen.
tibsichbus

Voorlopig nog met een busje


Momenteel duurt de reis tussen Chengdu en Lhasa 42 uren per trein (via Xining) en 3 dagen via de weg. De spoorlijn zal de reistijd inkorten tot minder dan 15 uren. Verwacht wordt dat de lijn het toerisme zal stimuleren terwijl ook de zakenlui uit de Tibetaanse wijk te Chengdu verheugd zijn met het plan. Op termijn zullen ze niet meer hoeven te kiezen tussen het dure vliegtuig of een afmattende reis in een van de busjes die regelmatig tussen Lhasa en Chengdu rijden.
Bron: China Daily

3 comments for “Spoorlijn tussen Sichuan en Tibet in de steigers

  1. Met Lyingchi wordt bedoeld de stad Línzhī (林芝)(Chinees) of (ཉིང ཁྲི་; Nyingch (Tibetaans)

  2. Aan dirk: https://en.wikipedia.org/wiki/Ngari_Prefecture
    Ngari in het Tibetaans, maar ali in het Chinees. De letter ng is een silent letter onder de Tibetanen. De probleem is dat Tibetaanse taal verschillende dialecten heeft en te veel om op te noemen silent letters. https://en.wikipedia.org/wiki/Wylie_transliteration Wylie transliteration vs Tibetan pinyin.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Tibetan_pinyin Zo beide zijn correct, maar ik weet niet hoe de locals het uitspreken.

  3. Hahaha,
    Je verwijst naar de Ngari Prefecture. Deze ligt in het westen van de autonome regio Tibet. Dit artikel gaat echter over de spoorlijn in het oosten van Lhasa naar Chengdu (zie het kaartje). De stad Nyingchi ligt in het Bayi District in het oosten van de autonome regio Tibet:
    Tibetaans: ཉིང ཁྲི་
    Tibetaans Pinyin: Nyingchi
    Wylie: nying khri
    Fonetisch: nying tri
    Zie de Online Tibetan Converter (THL Apps) op
    The Tibetan & Himalayan Library: http://www.thlib.org

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *