Binnen twee maanden start de aanleg van een supersnelle spoorlijn tussen Kunming en Yangon in Myanmar. Ook een lijn naar Cambodja wordt besproken, terwijl een mogelijke lijn naar Laos nog maar in een embryonale fase zit, aldus Wang Mengshu van de Chinese Academie voor Ingenieurs.
De geplande lijn tussen Yunnan en Myanmar is 1920 km lang en de treinen zullen rijden aan 150 tot 200 km/u. Een lijn met Cambodja wordt nog besproken, terwijl een voorbereidende fase aan de gang is voor een lijn tussen Yunnan en Vientiane, hoofdstad van Laos. De drie lijnen zouden samen met een latere lijn naar Vietnam een netwerk vormen in Zuid-Oost-Azië, dat op tien jaar klaar zou moeten zijn, aldus nog Wang.
China heeft plannen om zijn spoornet uit te breiden tot 120.000 km tegen 2020, waarvan 60 % zal liggen in West-China. De Thaise ambassadeur in China bevestigde recentelijk dat een Chinees team onlangs Thailand bezocht om te zien hoe een snelle lijn van 240 km kon aangelegd worden tussen Bangkok en de industriële basis Rayong. De kost zou 25 miljard $ bedragen. De vraag is niet zozeer of China het aankan als wel hoe wordt het gefinancierd en zal het rendabel blijken. Ook in eigen land woedt een discussie over de dure leningen die nodig waren om de snelle lijnen aan te leggen. Er wordt beweerd dat de snelle treinlijn tussen Kanton en Wuhan maar op halve capaciteit rijdt en zijn leningen niet zal kunnen terugbetalen. Ook zou de snelle aanleg van nieuwe infrastructuur te weinig gepaard zijn gegaan met integratiemaatregelen met het andere transport.
Bron: China Daily, FT, Asia Times