De SST tussen Beijing en Zhangjiakou waar in 2022 de Olympische winterspelen plaats vinden, zal volledig autonoom kunnen rijden, remmen en stoppen zonder bestuurder. Verwacht wordt dat de volautomatische trein tegen het jaareinde in werking treedt.
De stad Zhangjiakou op 200 km van Beijing organiseert in 2022 het leeuwendeel van de Olympische Winterspelen. Burgemeester Wu Weidong wil dat tegen eind augustus de bouw van 67 projecten daartoe afgewerkt zijn. De treinlijn naar Zhangjiakou wordt naar verluidt ’s werelds eerste slimme treinlijn. De trein zal rijden aan 350 km per uur.
Momenteel wordt de bedrading van het spoor gelegd. Om de trein veilig te laten rijden, zal het elektriciteitssysteem worden uitgerust met geavanceerde slimme uitrusting. Voor de eerste keer komen er slimme substations komen langs de gehele lengte van de SSL. Zij kunnen de status van de trein in realtime controleren en eventueel onvolkomenheden online herstellen.
Volgens spoorwegexpert Sun Zhang aan de Shanghai Tongji University luidt de lancering van de slimme SST een nieuw tijdperk in voor de super snelle trein. De trein die uitgerust is met software kan abnormale situaties en disfuncties detecteren en ook automatisch vertragen en stoppen. Het gehele systeem is slim incluis de coördinatie tussen de trein en het controle centrum, legt Sun verder uit. Het automatisch stuursysteem maakt de bestuurders vrij om een hulp rol te spelen. De trein zal ook werken met service robots die de passagiers helpen met het dragen van bagage en met het wijzen van de weg.
China Daily