Hst wordt minder luxueus maar betaalbaarder

Einde juni moet de hogesnelheidstrein van Beijing naar Shanghai rijden.
Op het laatste moment zijn er nog verrassende wijzigingen aangebracht

De luxueuze vliegtuigzetels die voorzien waren, worden door standaardzetels vervangen. Het is de bedoeling kosten te sparen en de prijs van de treinkaartjes te verlagen.  In de oorspronkelijke versie  probeerde de hst bemiddelde vliegtuigreizigers te overtuigen om op de trein over te stappen door eerste klas vliegtuigzetels en businessclass bedden aan te bieden. Uiteindelijk komt er alleen een normale eerste en tweede klasse. Naast politieke beschouwingen over de betaalbaarheid van het openbaar vervoer voor gewone mensen, moet het verlagen van de prijs van de treinkaartjes er ook voor zorgen dat de     hogesnelheidstreinen voller geraken.
Om de prijs te kunnen verlagen wordt verder de kruissnelheid van 350 km  tot 300 km per uur teruggebracht. In de ontwikkelde landen rijden hst maximum tegen 320 km per uur alhoewel ze meestal 400 tot 500 km per uur zouden aankunnen. Bij snelheden boven 320 km per uur zou het energieverbruik immers verdubbelen per 10 km sneller. Door de nieuwe organisatie zal een treinrit Beijing-Shanghai uiteindelijk vijf uur duren in plaats van de eerder geplande vier uur. President Hu Jintao had vorig weekend op het eiland Hainan gepleit voor een heroverweging van de politiek van de hogesnelheidstreinen en zich ook gekant tegen de corruptie die er onder de vorige minister gold. Het ministerie voor Spoorwegen gaat ook meer en meer gebukt onder de stijgende schuld: ze betalen jaarlijks 100 miljard yuan aan interesten ter afbetaling van zijn 1800 miljard schulden.
(bron: Volksdagblad)

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *