De stakingsgolf die zowat een maand geleden begon, rolt verder. Laatste in de rij was een staking bij de auto-onderdelenfabriek Denso te Foshan die toelevert aan Toyota en Honda. Na onderhandelingen verhoogt Denso de lonen met 800 à 900 yuan.
Met name de acties bij Honda Guangqi en Foshan Nanhai Honda en de daar behaalde resultaten zullen een voorbeeld geweest zijn voor de arbeiders bij Foshan Fengfu Autoparts Co. Ltd, een toeleveringsbedrijf van Honda en bij Honda Lock in Zhongshan. De staking bij Foshan Fengfu Autoparts Co. Ltd zou op 9 juni zijn beëindigd met een akkoord voor een onmiddellijke maandelijkse opslag, een jaarlijkse loonsstijging en de toelating om een vakbondsafdeling op te richten.
Bij Honda Lock werden de 1500 arbeiders voor het dilemma geplaatst: een onmiddellijke opslag van 100 yuan per maand te aanvaarden ofwel het tekenen van een ontslagbrief. Dit verhitte de gemoederen want de lonen stijgen er ook nauwelijks boven een minimum uit. De actievoerders vroeen 500 yuan opslag zoals bereikt bij Guangxi. Honda heeft 15 JV’s en filialen in China die in totaal 24.000 personen te werk stellen. De vertegenwoordigers van de arbeiders onderhandelden gedurende drie dagen met de directie tot vrijdag . Hoewel de directie maar 280 yuan opslag wou geven ipv de geraagde 700 yuan is het werk hervat. 16 afgevaardigden waren gekozen die de werknemers vertegenwoordigen en 6 durfden niet als vrees voor represailles. Ook bij een Honda-toeleveraar in Wuhan was er actie. Bij Toyota zijn in de buurt van Tianjin ook acties geweest bij twee toeleveranciers van onderdelen. De politie trad hardhandig op. De laatste in de rij is toeleveringsfabriek Denso (Guangzhou Nansha) die onderdelen levert aan Toyota en Honda en 1100 personeelsleden telt. Door de staking moest de Toyotafabriek die de modellen Camry en Yaris bouwt, de band doen stoppen. Ondertussen heeft de baas van het verwante Chinees bedrijf “Guangzhou Automobile” de verzuchtingen van de stakende arbeiders “redelijk” genoemd. De arbeiders bij Denso hebben onderhandelaars verkozen om te discuteren met het management. De vakbondsbaas beklemtoont dat de werkers doorbetaald blijven terwijl ze aktie voeren. . Denso heeft toegezegd 800 à 900 yuan bij te betalen bovenop de lonen die tussen 1100 à 1300 yuan bedragen. Ook bij Nissan moest de productie van auto’s even gestopt door een aktie bij toeleveraar NHK Spring’s Guangzhou
Nog meer acties waren er bij TPO Displays Shanghai in Pudong. Deze firma, die lcd-schermen maakt en banden heeft met Foxconn, zal een deel van de productie naar Nanjing verplaatsen. Nog in de buurt van Shanghai, in Kunshan (Jiangsu), wordt er gestaakt in een rubberfabriek van een Taiwanese eigenaar. Ook uit andere provincies komen er berichten over stakingen. In Jiujiang, Jiangxi staken de arbeiders van een Taiwanese fabriek van sportartikelen. In Xi’an (Shaanxi) is de Japanse vestiging van Brother Industries (industriële naaimachines) een week lang dicht geweest. Ook bij het Taiwanese Meilu Electronics te Shenzhen wordt aktie gevoerd voor loonsverhoging. Tenslotte zouden ook de 35.000 arbeiders van Foxconns concurrent Flextronics te Zhuhai donderdag aktie hebben gevoerd voor een opslag die vergelijkbaar is met deze bij Foxconn. Te Chongqing is er dan weer sociale onrust bij Carlsberg omdat deze firma haar aandelen verhoogde in een lokale staatsbrouwerij.
De overheid houdt zich enigszins op de vlakte. In de officiële kranten verschijnen er echter artikelen die herinneren aan de maatregelen om het minimumloon op te trekken, die deze maand van kracht worden in Guangdong, Shenzhen, Shanghai en Zhejiang. Er wordt ook de nodige aandacht geschonken aan de verbeteringen en uitbreidingen in de ziekteverzekering, het pensioenstelsel en de werkloosheidsuitkeringen. Een opvallende tekst is een column in de People’s Daily (zowel Chinese als Engelse versie). Li Hong, een van de vaste columnisten van de aan de CPC gelieerde krant, geeft daar de, weliswaar hoogst persoonlijke, mening dat de inkomensverschillen inderdaad stuitend zijn, dat de arbeiders niet genoeg de vruchten plukken van hun productiviteit en dat de regering nu haar beleid moet bijstellen en meer voor hun belangen moet opkomen. Volgens de SCMP heeft de Chinese overheid aan de media gevraagd niet meer te berichten over de acties en dit uit vrees voor een ware golf imitatie. Guangdongs partijsecretaris Wang Yang heeft de betrokken officiëlen opgeroepen tot het begrijpen en ingaan op de verzuchtingen van de werkers tot en met het opzetten van “echte” vakbonden. Hij beloofde spoedig een mechanisme op te zetten dat kan bemiddelen bij dergelijke disputen. Premier Wen Jiabao heeft van zijn kant ook opgeroepen de bijdrage van de migranten tot de samenleving niet te miskennen. Hij ging zelfs verder door de werkgevers te vragen de lonen te verhogen à rato van de verhoging bij de productiviteit. Guangdongs federatie van de vakbonden heeft volgens het blad Ta Kung Pao toegezegd dat de Honda-arbeiders elk jaar hun vertegenwoordigers zullen kunnen kiezen.
Bronnen:
Xinhua, SCMP, FT, People’s Daily
Links: http://english.people.com.cn/90002/96743/7014872.html
http://english.peopledaily.com.cn/90001/90776/90882/7022243.html