In China komt nu ook een aantal starters van vlees vervangende voeding van de grond die het gaan opnemen tegen de buitenlandse concurrentie. De Chinese markt groeide met 7,7% vorig jaar en er wordt vooral gemikt op stedelijke gezinnen van twintigers en dertigers
Eerder berichten we dat het te Los Angeles gebaseerde BeyondMeat zijn vegetarische burgers in China introduceert via de 50 Freshippo winkels te Shanghai. Tijdens de National Import Show in Shanghai maakte concurrent Impossible Foods zijn debuut. Nu beginnen ook Chinese starters zich een plaats op de markt te verwerven in de race om in te spelen op de behoefte naar gezondere voeding. Met medewerking van BeyondMeat lanceerde Starbucks een vegetarische lasagne en Yum China testte hun vegetarische burgers uit.
Vorig jaar groeide de Chinese kleinhandelsmarkt van vleesvervangers met 7,7% tot 10 miljard $, zij het dat voor de toekomst een lagere groei wordt voorspeld. Overigens steeg volgens Euromonitor het mediaan beschikbaar inkomen per gezin van 2025 tot 2019 met jaarlijks 6,9 % tot 88.455 yuan. Uit een Nieuw-Zeelands onderzoek blijkt voorts dat 40% van de Chinezen hun inname van vlees willen verminderen.
De nieuwkomer Green Planet Foods is van plan de komende 5 jaar miljarden dollar in China te investeren, aldus CEO Klaus Peter een Deense invoerder van voeding. Hij vindt dat de groeiende middengroepen welvarender worden en meer zin krijgen om nieuwe producten te proberen. Hij hoopt de prijs van het plantaardig voedsel te kunnen drukken door innovatie, schaal en formuleringen. Bij de andere stichters van Green Planet behoort China Renaissance Capital Investment uit Hongkong dat geleid wordt door de voormalig financiële verantwoordelijke van CNOOC plus nog het Amerikaans Indisch koppel Ashok Vasudevan en vrouw Meera die een multinationale zaak in organisch en natuurlijk voedsel hebben uitgebouwd. Het hoofdkwartier in Singapore zal eerst mikken op stedelijke gezinnen van twintigers of dertigers. Het gaat over verschillende segmenten uit de volledige leveranciersketen gaande van gecontroleerde milieulandbouw, tussenproducten tot hapklare producten. Elke project of product zal eerst in het ontwerp laboratorium te Singapore worden getest vooraleer de productie in China uitgebreid wordt.
Green Planet is niet de enige. Het te Beijing gebaseerd Zhenmeat dat geleid wordt door Lu Zhongming die aan de Universiteit van Illinois afstudeerde is al een maand in zijn hotpot restaurantketen de klanten hun reactie aan het testen over plantaardige varkenshaas en rivierkreeft. De bestellingen bedroegen het dubbele van wat gepland was. Zijn onderneming ontving verschillende honderdduizend $ door het te New York gevestigde Idea Ventures zodat zijn startkapitaal tot 5 miljoen yuan groeide.
.e Chinese markt trok ook ander durfkapitaal aan. Het alternatieve eiwit-durfkapitaalfonds Lever VC uit Hongkong heeft geïnvesteerd in vijf startups op het gebied van alternatieve eiwitvoeding. Daarbij behoort een starter die gespecialiseerd is in de ontwikkeling van plantaardige zeevruchten via het dit jaar gelanceerde China Alternative Protein Fund. ‘We verlenen prioriteit aan bedrijven die innovatieve en lekkere producten en nieuwe voedsel technologieën naar China brengen’, aldus directeur investeringen Nina Ju van het Lever China Fund dat al 23 miljoen $ kapitaal toezeggingen kreeg in augustus. Lever VC werd gesticht door veteraan Nick Cooney die vroeg investeerde in BeyondMeat, Impossible Foods en Memphis Meats. ‘De Chinese markt is groot genoeg voor meerdere spelers’, aldus Astrid Prajogo, stichter van Haofood uit Shanghai een bedrijf waarin Lever investeerde en dat plantaardige ‘kip’ ontwikkelt.
SCMP, supchina.com, Global Times
Lees ook ‘Hoge varkensprijs stimuleert vleesvervangers’