Zoals bekend voert Google Inc. sinds 24 maart alleen nog Chineestalige zoekopdrachten uit in Hongkong. Wie Google.cn aanklikt, wordt voor zoekopdrachten in het Chinees doorgestuurd naar Google.com.hk. Trouwe gebruikers van Google vinden dat de diensten van de zoekmachine daardoor onzeker geworden zijn en wenden zich stilaan tot de concurrenten.
De Chinese zoekmarkt verwerkt meer dan 200 miljard zoekopdrachten per jaar en zal, naar verwachting, in de loop van 2010 goed zijn voor 10 miljard yuan (1 miljard euro) inkomsten. Op die groeimarkt had Google een aandeel van bijna 30 %. Van deze taartpunt willen andere bedrijven nu graag een stukje snijden.
De portaalsite Sohu.com heeft z’n eigen zoekmachine Sogou.com. Hun wapen is Sogou Pinyin, software die ervoor zorgt dat je snel en gemakkelijk Chinese tekst in computerdocumenten kunt aanbrengen. Direct na de terugtrekking van Google heeft de Chinese zoekmachine de nieuwste versie Sogou Pinyin 5.0 gelanceerd. Met deze software zal het marktaandeel niet alleen groter worden, maar kan Sogou ook beter de behoeften van de klanten nagaan.
Microsoft is druk bezig met de verbetering van Bing Chinese, de Chinese versie van de zoekmachine die Microsoft onlangs heeft gelanceerd.
Het voordeel van Soso.com, de zoekmachine van Tencent.com, is juist dat moedermaatschappij Tencent de eigenaar is van QQ, het door Chinezen (ook buiten China) meest gebruikte syteem voor instant messaging.
Baidu dat nu al het grootste marktaandeel van de Chinese zoekmarkt heeft (58 %) zal wellicht het meest profiteren van de Google-truc met zijn onvoorspelbare afloop. De aandelen van Google zijn gedaald, die van Baidu gestegen en de Chinese onderneming is de Amerikaanse op de beurs voorbijgestreefd. Op 25 maart sloot Google af met 553 $, min 0,81 %, daar waar Baidu’s 1,75 % steeg tot 589,85 $.
Heeft de zoekmarkt dan geen last van de economische malaise? Integendeel, volgens het in Shanghai opgerichte onderzoeks- en adviesbedrijf iResearch (http://english.iresearch.com.cn/). De interneteconomie in zijn geheel, met advertenties en e-verkoop, is het beter gaan doen sinds september 2009. Grote adverteerders hebben ontdekt hoe doeltreffend ze hun winsten kunnen binnenhalen via reclame op de zoekmachines. De bedrijven die actief zijn op de zoekmarkt, behoren van hun kant tot de meest innovatieve wat marketing betreft. Ze passen zich veel sneller aan dan tradionele reclamemakers. Als de Chinese economie zich blijft herstellen, zoals verwacht, zijn er zeker in deze sector goede vooruitzichten. De analisten van iResearch voorspellen dat de miljardenwinsten in dubbele cijfers zullen worden uitgedrukt, zeker tot 2013.
De ondernemingen die azen op het marktaandeel van Google zullen er echter ook nog wat voor moeten doen. Intellectuelen houden van Google omdat het leuk en gebruiksvriendelijk is. Academici en met name informatici maken druk gebruik van de intussen zeer populaire en nuttige diensten, zoals blogs, Google earth, archief van wetenschappelijke documenten, enzovoort. De voornaamste reden waarom google.com meer populair blijft bij intellectuelen dan google.hk.com (dat ook functies heeft zoals Google earth en blogs etc) is echter dat google.com ongecensureerd is.
Velen zullen zich nog lange tijd wenden tot Google.com, ook als dat via de aanschaf en toepassing van technische snufjes moet om de zogenaamde great firewall te omzeilen.
De R&D-afdelingen van de concurrenten moeten aan de slag om hun producten nog aantrekkelijker te maken.
De overheid zal voortdurend moeten afwegen wat het minste van de twee kwaden is: dat een deel van de intelligentsia beïnvloed wordt door vaak verfijnde westerse propaganda of dat het zijn vertrouwen in het politieke systeem verliest.
Bronnen: Beijing Review, iResearch, wikipedia
een duidelijk beeld van de diagrammen en extra info op www.bjreview.com.cn/quotes/txt/2010-04/08/content_261259_2.htm
Zie ook discussie-uitzending Dialogue over zoekmachines en sociale netwerken