Shanghais district Zhabei is bereid nu de Suzhoukreek schoon is, om ook 7 miljard te spenderen aan de herontwikkeling van de buurt. Het is de bedoeling dat de Suhoukreek het vistekaartje van Shanghai wordt, zoals de Hudsonriver voor New York is. Boten en yachts zullen tegen 2015 de rivier bevaren: negen marina’s, meer parken en zakengebouwen worden gepland en het overige transport ook verbeterd.
Het heeft 12 jaren geduurd en miljarden gekost, maar uiteindelijk is het zo ver: de Suzhoukreek stinkt niet meer en is schoon. De buurt was reeds voor wereldoorlog 2 een nijverheids- en handelsbuurt. De afgelopen week kondigde Shanghais Zhabei district dan ook de herbestemmingsplannen aan. Centraal staat de bevaarbaarheid van de rivier: zowel passagiersboten als yachts zullen de rivier binnen enkele jaren bevaren. De algehele heraanleg kost 7 miljard yuan. Ook grootwarenhuizen en bureeltorens worden voorzien. De nieuwe gebouwen moeten zich conformeren naar de stijl van de talrijke waardevolle historische gebouwen in de buurt zoals het Sihang Warehouse. Oude gerenoveerde gebouwen zullen gebruikt worden als kunsten- en culturele centra aldus “RTKL International“, het Amerikaans bureau dat het herbestemmingsplan van 3,19 km² opmaakte. Bijkomende parken worden gepland
en drie bruggen hersteld.
Dit jaar wordt nog begonnen met de aanleg van de eerste van 9 marina’s over de 4 districten van de kreek. De rivier moet het visitekaartje worden dat op het niveau staat van Shanghais doel om een financieel centrum van wereldklasse te worden. Gehoopt met de nieuwe ecologische corridor rond de Qufustraat ook bijkomend talent aan te trekken dat aangesproken wordt door de lifestyle van de buurt. Er wordt geopperd dat Shanghai maar 1000 privé-yachts telt en dat dit geen getal is in verhouding met de talrijke multimiljonairs en miljardairs die de stad volgens het Hurun-rijkenrapport bezit. Tegen 2020 hoopt de “Vereniging van Scheepsbouw” dit aantal yachten te kunnen optrekken tot 10.000.